lørdag 6. juli 2013

02.07 Vanntrening







Også i dag var Petra med på kontoret noen timer. Noe som for øvrig skjedde i går, var at

hun slutta å være redd for heisen. Kult å observere. Første runde med heisen var da jeg skulle ta henne inn etter lunsj. Nå var det jo noen uker siden hun hadde kjørt heis, men det så ut som hun huska godt hvor ekkelt det hadde vært. Hun satte «eselben» og ville ikke inn.

Jeg kom på at jeg kunne gjøre det samme som jeg har begynt å gjøre i det siste, - nemlig trene markering med godbit ved å kaste bortover og la henne hente når hun fikserer blikket.

Og når jeg kasta en godbit inn i heisen løp hun spontant etter. Da jeg skulle hjem fra jobb og vi altså igjen skulle ta heisen, var all redsel borte. Isteden viste hun tydelig forventning når vi nærma oss heisen, trippa rundt, slikka seg rundt munnen og kunne nesten ikke vente på at dørene skulle gå opp. Og hun løp inn i heisen så fort dørene var tilstrekkelig åpne.

Inne i heisen viste hun heller ikke det ubehaget hun gjorde tidligere. Supert! Petra er jo en hund som i det store og hele ikke er redd for ting, og jeg vet ikke helt hvorfor akkurat heis har vært noe hun har reagert på. Men, uansett årsak, så er hun tydeligvis over det nå!

Når det gjelder aktivisering var det jo Petras tur i går, og dermed Carmens tur i dag. Jeg dro av gårde mot Oslo og fellestrening med gjengen. Dvs bilen min med Petra ble parkert i skyggen hos en i gjengen, siden vi var usikker på om det var noe skygge der vi skulle parkere bilene før treningen. Så fikk Carmen og jeg ”haik” videre.

Kjempegøy å treffe hele vinnerlaget fra NLM – de er jo mine treningskompiser alle sammen. Veldig moro at akkurat de vant årets NLM; - vel fortjent! Også måtte vi jo feire da, både vinner-damene, gamle Kong Olav som hadde bursdag på denne dagen, og en av gjengen som straks har bursdag. Kake med seigmenn og «Kongen av Danmark på – nam, nam!

Dagens tema var vann, og du verden, som jeg fikk erfare at også DET er ferskvare. I hvert fall på en svartfrøken som er såpass lite begeistra for vann som det Carmen er.

Og vann er jo én ting, men så er det all denne ekle myra som gjerne finnes langs breddene av vannet.

En oppgave med en drive på andre siden av vannet OG myra ble altfor vanskelig for Carmen. Hun liker rett og slett ikke å forsere sånne hindringer. Så, her er det bare om å gjøre å oppsøke lignende terreng og få litt mengdetrening på den type svømme/løpe over myr oppgaver.

Tyst og kul var hun for øvrig. Og markerte bra når noen av oss avslutta med litt markeringsoppgaver.

Petra var faktisk i bilen i fire timer mens vi trente. Så ingen tegn til at hun var stressa da jeg henta henne. Tenker at sånn en gang i blant får det gå at hun må være noen timer i bilen mens jeg trener Carmen. Hun opplever jo veldig mye i løpet av dagene ellers.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar