onsdag 24. juni 2026

21.06 Rakel skjerpa seg på jaktprøve og fikk Good

 


Jeg var selvsagt spent på hvordan dagens prøve skulle gå etter gårsdagens galskap. Tok en liten medarbeidersamtale med Rakel som hovedsakelig bestod i mye kos og godprat mens hun satt ved fot.

I dag var det en helt annen hund. Ingen gresspising, ingen knalling og ingen labbefnatt ifm avlevering. Hun gjorde et fantastisk søk, greie nok markeringer og litt for omstendelig dirigering. Og fikk altså premie.  Og makkeren fikk excellent.

Til lunsj ble det servert rester av middagen fra i går. Mett og forholdsvis fornøyd begav jeg meg på den 9 timer lange turen hjem.

20.06. Rakel GÆÆRN på jaktprøve i Fosen - null



Utsikt fra hotellfrokosten


Det er ikke lett med disse sensitive hundene. For 2 uker siden "meldte Rakel seg ut" på prøve ved å legge seg ned i passivitet mens makkeren jobba, og spise gress.

Så de siste par ukene har jeg trent litt med Skybert. Kasta ut markering eller stilt oss opp mot en dirigering. Og kanskje stått et minutt og venta. Visst syntes hun det var rart, og ikke fikk hun lov å legge seg ned eller spise gress heller.

På prøva i dag var hun helt GÆÆRN?! Hun har aldri tidligere oppført seg sånn sammen med makkerhund. Starta med å knalle på sin egen vannapport, for så å rocke rundt i myra før jeg endelig fikk henne hjem. Selvsagt var hun ute og gikk resten av prøven i bånd. Måtte jo være med videre sånn at makkerhunden fikk sin del av passivitet. Hun henta 4 markeringer og 2 på feltet pluss en dirigering. Fikk labbefnatt og raste rundt på flere av de første og hadde dårlige avleveringer på flere. Til og med kom et par små pip. Heldigvis fikk makker excellent på tross av dette.

Men, hun var ikke til å kjenne igjen, har aldri sett henne så het før. Men, samtidig har jeg blitt bedre kjent med henne gjennom prøva i dag. Hun har noe indre uro og stress som hun må håndtere på et vis. Og uten å få lov til å melde seg ut og spise gress, så fikk jeg dette i stedet.

Prøva var lagt opp som en slags jaktsti rundt vann. Begynte med to dobbelmarkeringer hvor hundene skulle hente én hver og så bytte plass. Så. Feltsøk, hvor Rakel fikk hente 2. Søkte fint. Makker henter flere. Hver sin markering. Rakel fant fint. Vi fulgte vannkanten. Dirigering over vann. Forholdsvis styrbar, svømte over og svømte hjem. Fikk en markering til.

Selv om jaktprøva gikk dårlig, var det sosialt sett en super dag.

Avdeling Fosen kan virkelig være stolt av det arrangementet de har laget. Du verden så mange timers arbeid i forberedelse. Variert kiosktilbud og så den sagnomsuste middagen med helstekt gris og fantastiske salater. Middagen innehold også premieutdeling (vi fikk i hvert fall deltagerpremie) og loddtrekning med mange fine premier,









På kvelden bar det tilbake til det flotte hotellrommet mitt. Som vanlig sov både Rakel og jeg bedre andre natta på nytt sted.

19.06 På tur til Fosen

 

Utsikten fra ferja

Etter en jobbeøkt på formiddagen, dro flokken og jeg av gårde til Fosen litt før lunsj. Rakel skulle på jaktprøveSelv om jeg har reist mye i mitt liv, har jeg alltid litt reisefeber og stresser med alt fra hva jeg skal pakke til hvor jeg skal bo. Da jeg lette etter overnattingssted, var jeg fornøyd med å finne fram til Brekstad Gjestehus til 1500 kroner for to netter.



For noen dager siden kom det en sms fra booking.com hvor det stod at de hadde booket rom til meg på Ørland Kysthotell, og at de hadde ordnet med betalingen. Det var ingen mulighet til å svare på meldingen. Skeptisk som jeg er, tenkte jeg først at dette måtte være spam. Men, da jeg kontaktet Brekstad Gjestehus kunne de bekrefte at jeg var ombooket.

Jeg fikk altså en skikkelig standardheving, med et overnattingssted som egentlig koster det dobbelte av det jeg har betalt. 🙂 Vi var framme i 20-tida på kvelden og fikk installert oss på rommet.

onsdag 17. juni 2026

17.06 Ny tur til tjernet

 




På mandag klarte jeg å glemme igjen en ande-dummy ved tjernet. Heldigvis visste jeg akkurat hvor. Jeg hadde nemlig kasta en forstyrrelse på land før jeg sendte Rakel over tjernet.

På nytt ble det altså å gå fot opp til tjernet. Rakel ble mer og mer ivrig jo nærmere vi kom vannet. Men, hun måtte sitt og bli mens jeg la ut en dummy ved tjernet og så gikk vi rundt til den andre siden. Der fikk hun først hente den gjenglemte dummyen før hun fikk hente en jeg kasta på vann.

Deretter la jeg ut et par dummyer i skogen med merkebånd. Så gikk jeg i en bue i skogen og sendte henne. Selv om jeg så merkebåndene, syntes jeg det var vanskelig å vurdere dybden.

Til slutt sendte jeg henne over tjernet. Alle vannapportene kom fint i hånd, selv om jeg flytta meg langt vekk fra tjernet.

Og så gikk vi altså tilbake til bilen. Mye fot-trening, og det kan en jo aldri få nok av.

16.06 Tirsdagsgjengen

 



Vi var tre ekvipasjer som møtte til trening ved et tjern i dag. Begynte med å gå fot til tjernet – en tur på ca 20 minutter. Joy tusla rundt og var forstyrrelse for de unge.

Ved tjernet utnytta vi at det var en lang svømmestrekning, og jobba med å få hundene helt over. Vi stod på hver vår side av tjernet og trene både markering og dirigering. Det er øy på siden av dette tjernet, og ikke uventa, er det en utfordring å unngå at hundene går opp på denne øya.

Jeg erfarte at Rakel er stopplydig underveis på vei ut, men når hun nærma seg øya, hørte hun ikke på stoppsignalet.

tirsdag 16. juni 2026

15.06 Tur og tjern

 















I dag gikk turen til tjernet med en halvtimes gange fra bilen. Joy var med på turen, men det var Rakel som fikk trene fot og apportering. Jeg må jo utnytte anledning til å trene vannapportering, siden jeg antar vi får vannoppgaver til helgen. Jeg synes Rakel har blitt mer og mer stødig på å avlevere fra vann.

I dag prøvde jeg å kombinere vann og «Skybert», altså at Rakel måtte vente litt på å få apportere. Dette er jo enda mer fristende for henne på vann enn på land.

søndag 14. juni 2026

14.06 Rakel er Good

 




Rakel har vært på utstilling i Sandefjord og fått Good. Dermed er hun «utstillingskvalifisert» for både det norske (der holder det med Sufficient) og det svenske (der kreves Good for varianten uten parentes) jaktchampionatet.

Nå er det «bare» 6 stk Excellent på ulike jaktprøver som skal til før hun kan bli norsk jaktchampion. Vel, det skal ikke stå på utstillingsresultatet, i hvert fall.

Dette var en stor utstilling, tre dager etter hverandre. Det var ca 40 labradorer som ble stilt ut hver av de tre dagene, fordelt på forskjellige klasser. Rakel stilte i bruksklassen, klassen for de hundene som har en premiering fra jaktprøve. Fredag var det 1 hund i bruksklassen, lørdag var det ingen og i dag var det Rakel og en hund til. Ikke mange labradorer med jaktpremiering på utstillingen, altså.

Siden det er én klasse av gangen i den innledende runden, og det bare var én hund i tillegg til Rakel, hadde vi god plass i ringen. Så var det selvsagt om å gjøre å få henne til å løpe pent i trav, verken galoppere, hoppe eller passe. Og ikke minst stå stille og pent mens dommeren tok på henne og så på henne.

Det gikk vel sånn passelig greit, og her er kritikken:
"gd overall balance, for judge it needs more subtance in bone, pretty head and expression, ears well set, shoulders well laid, not the best of front, needs more body all the way through, holds topline well, enough bend of stifle, very enthusiastic on the move.” Oversatt blir det vel noe sånt som Litt for steil i fronten, men greit vinklet bak, har en fin overlinje (altså ikke fallende kryss, slik for eksempel Joy har), pent ansikt og riktige ører. Og generelt for lite kropp, men entusiastisk.

Ellers følte jeg meg som en ganske «fremmed fugl» på arrangementet, totalt ukjent med stedet (Oslofjord Convention Center, Melsomvik). Jeg hadde på forhånd oppfatta at dette var en innendørs utstilling, men da jeg kom fram, viste det seg at for en hel del raser foregikk det utendørs. Flaks for meg at det ikke regna, for værmeldingen hadde jeg ikke ofra en tanke.

Imponert over at kritikken «straks» lå i Dogweb, det tar «litt» lenger tid å se kritikken etter en jaktprøve.

På skogturen etterpå feira Rakel at hun var ferdig med utstillingen med først et gjørmebad og så et bad i tjernet.

Dessuten har jeg gjort et forsøk på å få tatt bilde av henne fra siden – altså et oppstilt utstillingsbilde. Ikke så lett å få til det uten hjelp.