torsdag 25. juni 2026
onsdag 24. juni 2026
21.06 Rakel skjerpa seg på jaktprøve og fikk Good
Jeg var selvsagt spent på hvordan dagens prøve
skulle gå etter gårsdagens galskap. Tok en liten medarbeidersamtale med Rakel
som hovedsakelig bestod i mye kos og godprat mens hun satt ved fot.
I dag var det en helt annen hund. Ingen
gresspising, ingen knalling og ingen labbefnatt ifm avlevering. Hun gjorde et
fantastisk søk, greie nok markeringer og litt for omstendelig dirigering. Og
fikk altså premie. Og makkeren fikk
excellent.
Til lunsj ble det servert rester av middagen fra i
går. Mett og forholdsvis fornøyd begav jeg meg på den 9 timer lange turen hjem.
20.06. Rakel GÆÆRN på jaktprøve i Fosen - null
Utsikt fra hotellfrokosten
Det er ikke lett med disse sensitive
hundene. For 2 uker siden "meldte Rakel seg ut" på prøve ved å legge
seg ned i passivitet mens makkeren jobba, og spise gress.
Så de siste par ukene har jeg trent litt
med Skybert. Kasta ut markering eller stilt oss opp mot en dirigering. Og
kanskje stått et minutt og venta. Visst syntes hun det var rart, og ikke fikk
hun lov å legge seg ned eller spise gress heller.
På prøva i dag var hun helt GÆÆRN?! Hun
har aldri tidligere oppført seg sånn sammen med makkerhund. Starta med å knalle
på sin egen vannapport, for så å rocke rundt i myra før jeg endelig fikk henne
hjem. Selvsagt var hun ute og gikk resten av prøven i bånd. Måtte jo være med
videre sånn at makkerhunden fikk sin del av passivitet. Hun henta 4 markeringer
og 2 på feltet pluss en dirigering. Fikk labbefnatt og raste rundt på flere av
de første og hadde dårlige avleveringer på flere. Til og med kom et par små
pip. Heldigvis fikk makker excellent på tross av dette.
Men, hun var ikke til å kjenne igjen, har
aldri sett henne så het før. Men, samtidig har jeg blitt bedre kjent med henne
gjennom prøva i dag. Hun har noe indre uro og stress som hun må håndtere på et
vis. Og uten å få lov til å melde seg ut og spise gress, så fikk jeg dette i
stedet.
Prøva var lagt opp som en slags jaktsti
rundt vann. Begynte med to dobbelmarkeringer hvor hundene skulle hente én hver
og så bytte plass. Så. Feltsøk, hvor Rakel fikk hente 2. Søkte fint. Makker
henter flere. Hver sin markering. Rakel fant fint. Vi fulgte vannkanten.
Dirigering over vann. Forholdsvis styrbar, svømte over og svømte hjem. Fikk en
markering til.
Selv om jaktprøva gikk dårlig, var det
sosialt sett en super dag.
Avdeling Fosen kan virkelig være stolt av
det arrangementet de har laget. Du verden så mange timers arbeid i
forberedelse. Variert kiosktilbud og så den sagnomsuste middagen med helstekt
gris og fantastiske salater. Middagen innehold også premieutdeling (vi fikk i
hvert fall deltagerpremie) og loddtrekning med mange fine premier,
På kvelden bar det tilbake til det flotte
hotellrommet mitt. Som vanlig sov både Rakel og jeg bedre andre natta på nytt
sted.
19.06 På tur til Fosen
Utsikten fra ferja
Etter
en jobbeøkt på formiddagen, dro flokken og jeg av gårde til Fosen litt før
lunsj. Rakel skulle på jaktprøveSelv
om jeg har reist mye i mitt liv, har jeg alltid litt reisefeber og stresser med
alt fra hva jeg skal pakke til hvor jeg skal bo. Da jeg lette etter
overnattingssted, var jeg fornøyd med å finne fram til Brekstad Gjestehus til
1500 kroner for to netter.
For
noen dager siden kom det en sms fra booking.com hvor det stod at de
hadde booket rom til meg på Ørland Kysthotell, og at de hadde ordnet med
betalingen. Det var ingen mulighet til å svare på meldingen. Skeptisk som jeg
er, tenkte jeg først at dette måtte være spam. Men, da jeg kontaktet Brekstad
Gjestehus kunne de bekrefte at jeg var ombooket.
Jeg
fikk altså en skikkelig standardheving, med et overnattingssted som egentlig
koster det dobbelte av det jeg har betalt.
Vi var framme i 20-tida på kvelden og fikk
installert oss på rommet.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

















