lørdag 12. mai 2012

11.05 Tapt apport



Tilbake fra to dager på hotell, ble det en ettermiddagsøkt på Carmen. Jeg begav meg opp i skogsiden jeg lenge har kikka på fra veien. Det så så veldig åpent og fint ut på avstand, men når jeg kom fram, viste det seg å være et ganske så vanskelig framkommelig hogstfelt, og med forholdsvis tett skog inntil.

Noen firkant ble vanskelig å få til. Treningen kan vel heller karakteriseres som tapt apport - altså linjer. Jeg prøvde å gå på tvers av hogstfelt-gatene. Sikta meg ut punkter i skogen og gikk så rett jeg klarte i en retning, så langt jeg hadde fri sikt. Og sendte Carmen tilbake.

Det var tydeligvis veldig lett for henne å løpe samme vei tilbake i sporet som vi hadde kommet, selv med flere terrengskifter.

Jeg prøvde meg også med en variant hvor jeg kasta dummy bak henne, kommanderte sitt og bli og gikk ifra. Lettere å gå rett i kupert terreng uten en hund som skal gå fot. Så kalte jeg henne inn og sendte henne tilbake. Artig å observere så snorrett hun løp tilbake.

Utfordringen var å finne områder med glissen nok vegetasjon til at jeg kunne se henne hele veien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar