søndag 30. mars 2014

30.03 Handel og templer i Nagasaki

Været viste seg ikke helt fra sin beste side på morgenen i dag, så vi dro ut på tur medbrakt paraplyer. Nå ble det ikke så veldig mange regndråpene som kom, heldigvis.

Vi starta i dag med det gamle handelsstedet Dejima. Dette var det eneste stedet Japan hadde offisiell kontakt med utlendinger i ca 200 år, faktisk hadde Nederland monopol på handel. Den kunstige øya (i dag er det en del av fastlandet) ble opprinnelig bygget for portugisiske handelsfolk. Men, når portugiserne ble bannlyst i 1638 var det nederlenderne som overtok området.

Området er i dag et museum, med diverse gamle bygninger og gamle gjenstander, samt diverse informasjon om hvordan nyttig kunskap tilfløt japanerne fra Europa, - både om legekunst, trykkekunst ++.

Tiden gikk fort mot lunsj... Lunsjen i dag ble faktisk nok en gang Tempura - frityrstekte grønnsaker og fisk. Noen ting får jeg bare ikke nok av!!

Etter lunsj brukte vi ettermiddagen i Nagasakis tempelområde;- templene ble bygget av kinesere.. Vi leste oss til at kineserne ble mistenkt for å være kristne. Så fikk de i oppdrag å bygge templer for å motbevise dette, - og de bygde mange budhistiske templer på et forholdsvis lite område.

Vi gikk inn på det ene flotte tempelområdet etter det andre - og med store gravplasser som lå i tilknytning til templene. Ett av templene som lå høyest opp og ett av de som lå lengst ned hadde inngangspenger og et musealt preg. De andre virket til å være templer som var i bruk. Vi kunne observere munker som hasta rundt på området, rom hvor det satt mange mennesker i bønn, og faktisk også en barnehage.

Jeg synes spesielt det med barnehagen var ganske artig. Da jeg var 3-4 år gikk jeg selv i budhistisk barnehage - fordi det var den som lå nærmest der vi bodde og der alle de andre barna i gata gikk. Det var vktig at jeg kom i kontakt med japanske barn og lærte meg språket. Ifølge mine foreldre var det visst en viss bekymring hos de andre misjonærene knytta til dette med å sende det norske barnet i budhistisk barnehage. Dagen i barnehagen begynte jo f eks hver morgen med å bukke for den store Budha-figuren som stod der. Men, misjonærene kunne visst spart seg bekymringen, - den lille utlendingen hadde ingen planer om å bukke for noen Buddha, og var ganske ivrig med misjoneringen hvis noen kom med spørsmål...

Jeg husker jo ikke noe av dette, har bare blitt fortalt historien. Men, tenkte på det der jeg gikk og så på lekestativer og husker som stod plasser helt inntil templet.

Etter tempelrunden (eller var det tidligere på dagen, mon tro...) skulle vi ta trikk til hotellet, og gikk på feil trikk. Konduktøren sa noe i høyttaleren om at passasjerene måtte passe på at de hadde gått på riktig trikk. Det gjorde at jeg skjønte vi hadde gjort feil, og måtte av på neste stopp. Han oppfatta tydeligvis at vi hadde gått på feil, og ville absolutt ikke ha betalt av oss. Trikkene er nemlig sånn at en går på bak, så går en fram i trikken og betaler i en automat før en går av gjennom framdøra.

Nok et eksempel på hyggelige mennesker fikk når vi lette etter veien tidligere på dagen. En eldre kar kom bort og lurte på om han kunne hjelpe oss. Så pekte han videre veien for oss. I det helt tatt er folk veldig hjelpsomme mot oss. De vil så gjerne være til hjelp, og de vil så gjerne prøve å snakke litt engelsk.

Vi runda av ettermiddagen med litt shopping. Først innom en smykkebutikk - og der stod hele butikken på pinne for oss. Henta og viste fram smykker og ble veldig glade når reisefølget mitt gjorde en handel. Ingen grenser for hvor nøye varene skulle pakkes inn - i eske - i papir - med bånd og i en elegant bag av papp.

Så fikk vi også handla hvert vårt japanske plagg - en vattert jakke med knyting i livet. Nok en ting som skal ned i pappesken som skal til Norge i morgen. Vi er litt spent på denne bagasjesendingen. Da vi kjøpte eskene på posten, fikk vi med hvert vårt skjema som skal fylles ut og legges ved esken. Denne måtte vi fylle ut detaljert fikk vi beskjed om.Så, det har vi holdt på med i kveld, - etter beste evne. Men, tror de må hjelpe oss med kvalitetssikringen på posten i morgen.....

Middag ble i to omganger i dag,. Først tidlig på kvelden, - og da spiste jeg nok en gang sukiyaki, denne gangen også med egg. Så gikk vi ut for å spise litt senere på kvelden, og gikk inn der vI har sett det har stått noen innpiskere og fallbydd mate sin. Der spiste vi noe så kjedelig som stekte fiskeboller!

Det ble tidlig kveld på hotellet - med tanke på at vi har en lang reisedag foran oss i morgen.