torsdag 6. mars 2014

27.02 Kvalifiseringsprøven i boks - hurra!


I dag hadde jeg altså meldt på Petra på kvalifiseringsprøve i Oslo. Må innrømme at det ikke akkurat var den beste oppkjøringen på forhånd. Jeg måtte på møte et stykke fra Ås og siden jeg var usikker på kø og trafikk, fikk Petra bli med i bilen. Dermed ble det mange timer i bil.

Rakk bare så vidt hjemom og hente Carmen og en superkjapp tur på jordet med begge før jeg måtte dra av gårde mot Bogstad.

Det var med andre ord lite av energien som hadde fått slippe ut av lillefrøkna. Og det merka jeg jo når jeg skulle gå med henne, litt som å balansere på kanten av stupet. Den fri ved foten stod helt klart ikke til 20, litt hopp og sprett underveis.

Men, overraskende nok gikk sitt og bli kjempebra. Hun virka veldig stødig og trygg der hun satt på 50 meters avstand.

Innkalling og det å få henne inn ved fot gikk også flott - akkurat det momentet har vi jo faktisk ikke trent på i det hele tatt, - altså innkalling fra sitt og bli…

Så var det apporteringen, da - det var jeg også litt spent på, siden vi har gjort lite av det. Og siden det på Bogstad, i motsetning til på Ås var is, slaps og snø på banen. Dermed ble dummyen våt og isete. Dessuten landa den like ved kjegla.

Lille Petra strevde med å opptaket, men fikk tak i den til slutt. Dommeren ville gjerne se en ny apportering. Nytt kast, altså (det er vel første gang i livet Petra har fått to påfølgende markeringer - vi tar det jo med ro med sånt, vi…). Men, hun satt superstødig og venta på kommando. Og nå landa dummyen litt enklere og hun fikk ganske kjapt tak i den.

Fin avlevering, og pent inn på plass. Ingen tendens til å ville løpe av gårde og lete etter mer. Jeg var jo forberedt etter treningen for en uke siden.

Skudd til slutt. Jeg hadde innbilt meg at hunden skulle være i kobbel under skuddet, men det skulle den ikke. Hm. Også et spenningsmoment siden hun ikke har opplevd å sitte løs ved fot under skudd. Men, det gikk helt greit, hun bare strakte hals og så seg om.

Dermed bestod vi altså - hurra! Veldig godt å være ferdig med dette nåløyet. Nå behøver jeg ikke tenke mer på å trene momenter til kvalliken, men kan trene for virkeligheten. Dessuten er vi ikke bare kvalifisert for en gang å melde på jaktprøve. Men, det hender jo også rett som det er at det annonseres kurs hvor det er et krav om å ha godkjent kvalifiseringsprøve.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar