torsdag 8. august 2013

30.07 Vanntrening med gjengen









 

 

 
 Hadde noen fine små treningsøkter med Petra i dag, både før jobb og i lunsjen. Det har løsna (både for meg ? og) for henne hva gjelder håndtarget og avlevering. Ser at hun i større og større grad oppsøker hånda mi ved avlevering, - liksom stempler.

I lunsjen prøvde jeg først med godbitskål og dirigering gjennom buskas. Så med tennisball, og til slutt med dummy. Og det gikk faktisk strålende! Det med avlevering er jo veldig viktig hvis en skal kunne ta i bruk apportering i treningen. Og ikke minst hva gjelder lange dirigeringer, så kommer en til kort med godbitskål.

Dermed spørs det om jeg rett og slett skal få prøvd Petra på litt avstander framover. Vi har jo lagt grunnlaget med godbitskål.


 






På kvelden bar det av gårde til fellestrening ved et myrtjern, og jeg hadde treningsansvar. Tok med lille Petra ut og tenkte hun kunne få løpt av seg litt, kombinert med at jeg skulle få lagt ut noen apporter. Det er første gang jeg har gjort noe sånt - tatt med henne ut og latt henne se at jeg har lagt ut noe. Bandt henne i et tre litt bak meg mens jeg holdt på.

Prøvde å få noen tennisballer over på en øy med tennisballkaster, - så var det noen som havna litt feil. Og jeg turte IKKE å bevege meg lenger utover i løsmyra. Drev og grubla på hva jeg skulle gjøre da det plutselig gikk opp for meg at jeg jo hadde en kommende liten apportør sittende bak noen trær, men som hadde fått med seg at noe skjedde ute på øya.

Må legge til at den øya var veldig nærme, altså - det er bare undertegnede som ikke helt får den sammenleggbare tennisballkasteren til å funke (tror jeg må kjøpe meg en ny…).

Vel, jeg henta lille gul, da - og skal si hun var motivert for oppgaven. Hun spant ut gjennom myrgjørme og la på svøm, - og kom og leverte tennisball i hånd. Da hun hadde henta to, tenkte jeg at det fikk være nok, og bant henne til et tre, mens jeg skulle lage et nytt område. Men, Petra syntes nok ikke det var noen god idé å gi seg SÅ tidlig, så hun klarte å ryke kobbelet sitt og spant utover etter en tredje tennisball

Ja, litt kommers, altså, men håper ingen skade er skjedd. Tenker vi skal hanke det inn igjen ved å introdusere den tidligere nevnte sitt og bli med apporter liggende rundt omkring. Dette vi drev med i kveld er tross alt noe vi ikke har gjort før, så hun er jo ikke vant med det å drive med sitt og bli med SÅNNE fristelser i nærheten.

Petra ble lagt i bil, og det var tid for de voksne hundene. Jeg hadde tenkt at Carmen hovedsakelig skulle være sykemeldt i dag, pga diareen. Så, jeg gikk over på andre siden av tjernet og kasta for de andre.

Men, dette syntes ikke Carmen var noen god idé, - hun sutra og sutra. Skikkelig nedtur etter den fantastiske uka i Hemsedal. Da var hun jo fullstendig tyst, - det kom ikke en eneste liten lyd fra den hunden i løpet av hele kurset. Og enda det var MYE heftigere trening enn det vi gjorde i dag.

Det er klart, det som var virkelig annerledes i dag, - var at jeg stod ute og kasta, med henne i bånd. Og det kom jo den ene hunden etter den andre ut til oss og henta. Og hun fikk ingenting å gjøre. Jeg hadde som sagt tenkt at jeg skulle spare henne for å svømme, siden hun ikke var i form. Men, etter hvert fant jeg ut at hun også måtte få noen oppgaver. Så, jeg kasta noe til henne på land. Og treningskompisene kasta på andre siden av tjernet. Så fikk hun apportert både på land og på vann.

På slutten av treningen stod vi på land, i noe myr-skogsterreng og kasta enkle og doble for hverandre. Da var ikke Carmen så vokal, men mer konsentrert på oppgaven.

Ellers får jeg vel unnskylde henne med at hun generelt er sliten etter Hemsedal, og etter å ha hatt diaré i flere dager. Samtidig virka hun jo ikke akkurat sliten på myra i dag. Hun ble strålende begeistret når tennisballen kom fram og hun fikk løpe etter markering jeg kasta. Akkurat det samme så jeg jo i Hemsedal, at ball er kulere enn dummy.

Vel, ikke godt å si. Det eneste som er sikkert er at de er ikke maskiner disse hundene våre, så det går opp og ned, rett og slett….





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar