fredag 23. august 2013

21.08 Trene på å gjøre ingenting











Siden bilen måtte på verksted i dag, fikk Petra bli med på kontoret. Må si hun er utrolig flink til å være kontorhund, og det med minimalt av trening. Også synes hun det er helt uproblematisk å hilse på hvem som helst av fremmede folk. Utrolig deilig å ha en så trygg hund. Et trekk hos Petra som jeg setter utrolig stor pris på. Så glad for at jeg fikk akkurat Petra!

Verkstedet rakk ikke å bli ferdig med bilen i dag, så jeg fikk låne en bil sånn at jeg fikk kjørt hjem. Petra var grei og satt på gulvet på passasjersiden.

Vel hjemme grubla jeg litt på hva jeg skulle bruke ettermiddagen og kvelden til, uten bil. Er jo så vant til å kjøre et sted og trene hvor jeg kan ta ut én og én hund.

Men, så kom jeg på den glimrende ideen å gjøre Ingenting. Dette er noe som den som trener hund antagelig gjør altfor lite av. Oppskrift? Ut på jordet med to hunder. Binde de opp. Finne fram boka og lese. Gå hjem etter et par timer.

Dvs før jeg kom meg ut på jordet, måtte vi jo altså gå dit. Og det å gå så langt med hundene sammen har jeg vel tidligere kun gjort i fm en ekstremt varm dag i sommer, hvor jeg måtte få begge til vann, og ikke turte la de sitte igjen i bilen.

Det går vel sånn passe å gå med dem sammen. Utfordringen er at begge helst vil gå inntil meg. Og når Carmen ikke får til det, fordi Petra ”går i veien”, så går hun lenger fram, litt sånn på skrå. Vel, synes de gikk ganske så pent i bånd, da…

Ute på jordet (altså et område som ligger inntil det enda ikke-treska jordet) kunne jeg konstatere at det fine ”tresk-området” mitt der jeg har hatt så mange morsomme treninger, har blitt ”ødelagt”. Traktorer og gravemaskiner er i ferd med å kultivere det til mer åker…. Trøsten får være at det er et stort område, blant annet litt bratt terreng, så det er nok bare en del av dette de omgjør til åker.

Jeg hadde tatt med meg spiralen til å sette fast i bakken og binde hunden i, så Carmen ble bundet fast i den og fikk teppet sitt å ligge på. Petra ble bundet fast i ryggsekken som jeg satt på. Så var det altså bare å ta fram mobilen og boka og sysselsette seg selv, mens hundene skulle finne roen.

Det gikk ikke lange stunda før begge to var veldig rolige. Vi var vel ute i to timer. I all hovedsak lå hundene bundet og slappa av i løpet av denne tida. Men, vi måtte jo selvsagt ha litt fotografering også, da….

Været var fint, naturen vakker og hundene kule, - en perfekt augustkveld, med andre ord.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar