søndag 15. september 2013

11.09. Utstillingstrening



I dag bar det av gårde på utendørs utstillingstrening. Første gang Petra fikk være med på sånn trening.

Egentlig gikk det litt annerledes enn det jeg hadde trodd. Jeg trodde at det vanskeligste for henne skulle bli å løpe rundt i ring tett på hunder foran og bak. Og at det å bli håndtert av dommeren skulle være lett som bare det. Også var det i grunn litt motsatt.

Hun var veldig enkel å springe rundt med i ringen, Så godt som ingen interesse av å snuse bakken, ikke dro hun i båndet. Hun var oppmerksom på meg, og trava rundt. Riktignok med noe underlig beinføring, - men det tror jeg er for at hun har strekt seg så veldig i høyden i det siste, at hun ikke har kontroll på disse lange bena sine.

Og hundene rundt brød hun seg også veldig lite om.

Å bli håndtert av dommeren, derimot, var vanskeligere for henne enn jeg hadde trodd. Ikke fordi hun er noe redd, men bare fordi hun er valpete og ikke klarer å stå stille.

For øvrig stilte hun seg opp helt av seg selv, mye finere enn det jeg klarer å få til med Carmen. Carmen er liksom litt ”forknytt” fordi hun er redd. Mens, Petra står mer fritt og ubesværet, med bakbena godt bakover.

Etter noen runder med Petra fikk hun ligge i bilen og jeg tok ut Carmen. Carmen var som en fjær, full av hopp og sprett og innestengt energi. Ikke lett å løpe pent i en ring, nei.

Dommeren fikk se på tenna hennes og kjenne på kroppen hennes, men det er jo lett å se at det ikke er det beste hun vet, akkurat.

Forhåpentligvis blir det en del utstillingstreninger utover høsten og vinteren, - det har begge frøknene mine godt av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar