onsdag 11. september 2013

10.09 Flinke jenter på jaktcupen









I dag fikk hundene nok en gang bli med på jobb i bilen, denne gangen i Oslo. Etter jobb gikk turen til Vigelandsparken. Jeg hadde bare en times tid på meg før jeg skulle videre. Så, det ble ikke tid til noen tur med trikk eller T-bane.

Men, Petra fikk være med på tur rundt til statuene. Det var jo masse folk og også en del hunder (i bånd, heldigvis). Så det var bra for henne å trene gå pent i bånd og sitt og bli.

Etterpå gikk turen til Bogstad og jaktcupen. Denne kvelden skulle jeg i tillegg til å stille Carmen også være dommer for Jordbærklassen. Grua meg i grunn mer til å være dommer enn til å stille Carmen…

Jeg var framme såpass tidlig at jeg rakk å ta med Petra en tur ut på jordet. Fant de andre som drev og la opp kveldens oppgaver i Blåbærklassen. Petra fikk løpe litt løs og var nysgjerrig på hva de to Flatene drev med. Da den ene var på vei hjem med dummy lurte hun på om hun kunne få den.

De kasta akkurat ut en dummy for å sjekke ut at kveldens vannapportering skulle funke greit. Planen var vel i grunn å sende ut en av elite-Flattene på oppgaven, men så lurte de på om jeg ville prøve å sende Petra på en dirigering.

Vel, siden det tydeligvis er uka for å prøve nye ting tok jeg sjansen. Jeg gikk helt ned til vannkanten og pekte utover og kommanderte ”gå”. Lille Petra nølte ikke et sekund, men løp ut i vannet og la på svøm, rett ut til dummyen.

I mellomtiden forflytta jeg meg langt opp på land, - sikkert 20-30 meter. Skjønte etterpå at noe av vanskeligheten for oppgaven i Blåbær var at hunden skulle klare å løpe langt på land uten å riste seg eller miste dummyen.

Vel, lille Petra kom spurtende tilbake, uten noe som helst tanke på å legge ned dummyen. Riktignok tok hun en liten æresrunde, men så fikk jeg dummyen pent i hånd. Og etterpå fikk jeg faktisk vite at ingen av hundene i Blåbærklassen hadde klart å komme helt hjem med dummyen. Kjempefornøyd med superhunden min!

Så var det altså dommeroppdraget, da. Det gikk helt greit, - tror jeg klarte å dømme rettferdig. Litt hjelp av medhjelperne mine fikk jeg også.

Siden jeg var dommer gikk jeg i siste par i Multeklassen. Først skulle vi gå fot et lite stykke ned mot vannet. Og da ble jeg veldig positivt overraska over Carmen. Hun gikk virkelig bedre fot enn på lenge. Og jeg må jo bare tro at de siste ukers ”konsekvens”- trening har hjulpet.

Så var vi nede ved vannkanten og fikk beskjed om at det var lagt ut to dummyer i et vegetasjonsområde med mye vann. Det ble skutt to skudd i den retningen, og etterpå gikk det et kast ut på vann, på andre siden av noe siv.

Carmen skulle dirigeres på de som var lagt ut. Det gikk greit å snu henne vekk fra vannet og sende henne ut. Hun løp rett ut i anvist retning og fant kjapt dummy.

Så bytta vi plass og det var Carmens tur til å hente markeringen på vann etter at makkerhunden var blitt sendt på dirigeringen. Carmen huska godt markeringen på vann og var effektivt tilbake med dummyen.

Og det ble 19 poeng for dagens innsats og dagens beste. Det ble kopp på oss i kveld, altså. Har jo en fra en tidligere post også. Dessuten vinflaske som takk for dommeroppdraget.

Sammenlagt i cupen fikk Carmen 69 poeng med 20-7-9-14-19. Hun kom på femte plass sammenlagt. Fine Victor vant med 87 poeng..

En riktig fin kveld, hvor jeg er veldig fornøyd med både Carmen, Petra og meg selv! Dessuten veldig trivelig arrangement avdeling Oslo har. Hyggelig stemning, pølser på bålet og i det hele tatt et sted en kan trives.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar