søndag 17. mai 2015

14.05 Bakketrening
































Før jeg dro av gårde på trening i dag rakk jeg en times tid med Petra. Vi gikk fot til skogen, ikke rett dit, men litt fram og tilbake på gangstien, sånn at det ble mange vendinger.

Som vanlig starta Petra med å være veldig hektisk, men roa seg noe etter hvert.

Vel inne i skogen fortsatte vi å gå fot. Først på den fine gruslagte stien, så litt mer inne i skogen.

Jeg la ut dummyer i to retninger, og sendte henne. Målet var at hun skulle gå dit jeg pekte og avlevere ordenlig. Begge deler klarte hun fint, og fikk belønning i form av lek med nyinnkjøpte baller med snor fra Biltema.

Ganske fornøyd med gule trollet, dro jeg av gårde på trening for Carmen.

Jeg fikk altså muligheten til å være med og trene i et fantastisk terreng i dag, og Carmen fikk virkelig kjørt seg. Det fikk for øvrig jeg også, siden jeg måtte løpe ut til henne ved noen anledninger, da hun var ulydig. Ikke lett å løpe i bratte oppover og nedoverbakker i gummistøvler, altså!

Vi var 8 ekvipasjer og vi starta med å stå stille på linja i 10 minutter, uten å prate. Mens en var medhjelper og gikk ute i terrenget og av og til kasta en dummy, til to områder. For hundene er det mye mer stressende når vi holder kjeft og bare fokuserer utover, blir mye mer alvor. Og det er jo sånn det er på en prøve, så det er greit å trene på det.

Dagens tema var vel i grunn å styre hund i vanskelig terreng. Markeringer med skjult nedslag og også dirigeringer forbi markeringer og ut til skjult.

Jeg hadde som sagt noen runder hvor jeg kasta vesten (med innhold) og sprang ut til Carmen fordi hun ikke stoppa.

Og ikke overraskende ble hun litt lav innimellom og tusla ut og snudde seg underveis. Da var det bare å kalle hjem, stramme henne opp og kommandere henne til å gå med verdens største selvtillit. Og det hjelper. Altså når jeg viser at jeg er trygg og bestemt på at hun skal løpe ut.

Vi var nok slitne i hodet begge to etter noen timers trening. Petra fikk altså ligge i bilen, bare med en liten luftepause underveis.

Etter trenging ble det en tur på gatekjøkken, faktisk. Kryss i taket, det er jo sånt jeg aldri gjør. Veldig sosial og hyggelig avslutning på en flott treningsdag.

Tusen takk for invitasjonen, vi kommer gjerne igjen!



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar