torsdag 31. juli 2014

29.07 Familiehappening på hytta













Sjelden hele familien er sammen, siden bror med familie bor i Bergen. Desto hyggeligere da med voksne og barn – og hunder i vakkert vær på deilige Grimsen.

Jeg var jo på forhånd litt spent på hvordan særlig Carmen ville reagere på mye styr og ståk med fire tantebarn i «fri dressur».

Hun ble ganske så opprørt, stakkar, når bilen min kom inn på tunet og hele unge-gjengen flokka seg rundt bilen og ville hilse på. Hun bjeffa, knurra og busta og ville liksom ikke gi seg med det.

Så, jeg fant ut at jeg skulle prøve å gi henne fri ved å ta med Petra ut, sånn at barna kunne fokusere på henne.

Petra ble satt i en kompostinngjerding på plenen. Etter maten var barna raskt i gang med en ny type lek – nemlig å være inne i inngjerdingen med Petra annenhver gang. Jeg satte grense på ett barn av gangen.

Så ble det en tur ned til sjøen hvor Petra slapp løs på flytebrygga. Hun var kjapp med å legge på svøm når barna hadde hoppa uti. Men, det jeg ikke hadde tenkt på var at det ble skikkelig vanskelig for henne å komme seg i land. Hun svømte mot brygga og ikke mot land, og måtte hjelpes opp på brygga etter nakkeskinnet.

Vel, etter litt forfriskende bad for henne fikk hun bli med meg opp til hytta igjen. Og jeg tok sjansen på å ta ut Carmen og la de være i hver sin inngjerding. Da barna var tilbake ble det dermed brått to hunde-«binger» de kunne være i. Fortsatt gikk det på omgang, og også Carmen fikk besøk av det ene barnet etter det andre. Det gikk faktisk helt supert.

Tydeligvis er settingen innesperra i bilburet med barn flokkende rundt ikke noen god setting for henne. Bedre å få komme ut og ha nærkontakt med de «skumle» barna.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar