torsdag 31. juli 2014

17.07 Helt vilt igjen













Etter flere dager med fine treninger med Petra, - bra opptak og avleveringer, ble det en liten nedtur i dag, da vi skulle trene vilt. Her er vi foreløpig langt fra mål, kjenner jeg.

 
Hun var jo veldig spontan og superflink som liten valp på tre måneder, men nå er det surr både med opptak og avlevering.

 
Jeg tror at hun genetisk sett er bra hva gjelder vilthåndtering, men at det skorter på trening og erfaring. Og grunnen til manglende trening er at jeg generelt har måttet ta det med ro med henne.

 
Da Carmen var liten var jo grunnapporten så uproblematisk nærmest fra dag 1 at det i grunn bare var å trene hva som helst. Med Petra har jeg måttet vurdere nøye hva jeg har kunnet utsette henne for. Siden hun var så intens, måtte jeg vente lenge med å begynne med noen reell apporteringstrening, vi drev jo bare med godbitskåler til hun nærma seg året.

 
Og uten ordentlig grunnapport på dummy var det jo liten vits med vilt, så villtreningen ble frosne vilt på terrassen.

 
Men, nå som grunnapporten etter hvert sitter ganske så bra på dummy, og hun faktisk kan takle apporteringstrening uten å ta av, så var det på tide å ta fram viltet.

 
Vi møttes tre ekvipasjer i dag, og de andre to klarte seg fint både med kråke, due og and. Petra klarte vel kråka best. Dua var vanskelig pga alle fjærene, og anda ble stor og vanskelig å bære.

 
Hun brukte litt tid på opptak. Grepet på vei hjem var ikke så verst. Men framme ved meg ville hun helst beholde det for seg selv, og kanskje nafse litt på det. Så vi tok i bruk tett buskas, jeg løp vekk, satte meg på huk. Og hun fikk lov bare å holde i det og fikk masse skryt mens hun gikk rundt med det.

 
Spørsmålet er jo hva en skal gjøre framover. Enda godt vi skal på kenneltreff, så går det an å høre litt med oppdretterne hvordan vi bør jobbe med det.

 
Vel, de unge fikk sitte i bilen og det var de eldstes tur, når neste pulje med treningskompiser ankom.

 
Vi la opp et opplegg med tre kjente områder, og bytta på å skyte med launcher. Så fikk hundene veksle mellom hva de ble sendt på.

 
Carmen markerte kjempefint, også en gang hvor hun eyewipa to andre hunder. Ellers trente jeg på det at hun skal bli strengt ved mitt venstreben, samtidig som vi følger med i bevegelsen når skuddet går.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar