tirsdag 8. april 2014

07.04 Litt mer av Nara før turen gikk videre til Matsusaka

Vi starta etter utsjekk i dag, med nok et sende-pakke-til-Norge-prosjekt. Godt å få av gårde litt bagasje, og få en litt lettere koffert. Ifm Nara-besøket gjentok vi "opplegget" fra Kyoto, - nemlig å sette baggasjen på oppbevaring og bruke den dagen vi sjekka ut til å se mer av byen. Forskjellen var at her Nara kunne vi sette igjen bagasjen på hotellet. Det var en tjeneste de gjorde gratis, og når hotellet praktisk talt lå på jernbanestasjonen, var det jo enkelt å få til.

Vi begynte med å ta drosje til den delen av Nara-parken som var lengst unna og det store Todaiji-templet. Bygget i Nara-perioden på 700-tallet og fortsatt den dag i dag hovedtemplet for Kegon-sekten i budhismen. Som så mange andre templer ødelagt av branner, sånn at den nåværende bygningen "bare" er fra 1500-tallet, eller noe sånt...

Noe av det mest imponerende her var den enorme portalen vi gikk gjennom for å komme inn på tempelområdet. 18 enorme søyler laget av heltre. Etter som vi vandret gjennom Nara-parken idag så vi for øvrig mange enormt store trær. Sypress og cedertre som var mye brukt i trekonstruksjoner, leste vi, og vi så vel eksempler på begge slag i parken.

Vi bevega oss videre oppover, selvsagt sammen med mange andre turister, men ikke noe i nærheten av tilstandene i Kyoto. Nara var som en fredelig plett sammenligna med Kyoto, og det var langt mer behagelig å være turist.

Veien gikk som en alle med vakre stenlykter på begge sider, oppover til et område med to templer, navngitt etter måneder; - Sangatsudo (marshallen) og Nigatsudo (februarhallen). Flott utsikt over parken.

Jammen fant vi et helt greit spisested og fikk tatt en lunsjpause. Reisefølget mitt var først litt uheldig i valget og fikk noe som vel til og med var for søtt til å være dessert (for norske ganer). Men, det ble bedre da hun bestilte det samme som meg - en slags risgryte med nydelig smakstilsetning og tilbehør av kylling og grønnsaker, og selvsagt miso-suppe.

Vi vandra videre i sola, gjennom parken. Godt med varme og deilig å være unna biltrafikken. Så dumpa vi plutselig på et knivutsalg med egen smed. Jeg observerte at en annen kunde kom for å få slipa en kniv hun var glad i. Reisefølget mitt slo til og handla kniver, og selgeren var så fornøyd at han sendte med oss en presang til oss hver - en neglklipper med innskrevet navnet på virksomheten hans.

Hele tiden på turen gjennom parken var vi omgitt av de japanske rådyra. Tamme, uten å være altfor pågående. Nysgjerrige, men egentlig ikke så interessert i å bli kosa med, mest interessert i mat.

Til slutt gikk vi inn i det som heter Kasugataisha, opprinnelig fra 700-tallet, men rekonstruert et stort antall ganger. Shinto-tradisjonen tilsier at hellige bygg skal gjenoppbygges grundige med jevne mellomrom, - gjerne hvert 20. år. I dette templet var det veldig mange vakre lykter. Og noen imponerende trær.

Etter å ha handla litt "togmat" og henta bagasjen, begynte en litt spennende reise sørøstover. For første gang skulle vi reise mer enn bare lokalt med en privat toglinje, - altså ikke JR. Dvs vi begynte på JR-linja og måtte skifte underveis. Sånn i ettertid, må jeg vel si at jeg holder en knapp på JR hva både service og hjelp angår. Det ble litt surr med denne togturen, og det var ikke BARE fordi jeg er utlending og ikke skjønner alle beskjeder.

Vi reiste altså først på JR fra Nara til Sakurai. Der ble det opp i heis og ned i heis for å komme over til den private linja og kjøpe billetter videre til Matsusaka. Vi hade altså bestilt overnatting i Matsusaka selv om reisemålet er de berømte shinto-templene på Ise.

Klarte faktisk å gå på feil tog en gang. Vi endte på et soml6etog som stoppa på en stasjon for å slippe forbi hurtigtoget vi skulle ha blitt med. Men, til slut kom i fram og kunne nok en gang benytte heis på stajsjonen for åf få med oss koffertene. Heldigivs var  hotellet vårt bare et par kvartaler fra 0stasjonen.

Vi hadde jo vært forutseende nok til å ta med oss ganske mye mat på toget, så det ble ikke noe restautrantbesøk på kvelden.

For øvrig fikk vi på dette hotellet, Toyoko Inn Matsusaka Ekimae, utdelt noe av den artigste informasjonsbrosjyren ever - sjekk engesken i det vedlagte bildet!!