lørdag 17. mars 2012

15.03 Diskusjon før Meneo-kurset


Til helgen begynner altså Carmen og jeg på kurs. Litt kult at kursdeltagerne og de tre instruktørene er på FaceBook, omtrent alle sammen,

Så nå har vi fått en første ”diskusjonsoppgave” som handler om dette med hundens tempo på hjemkomst ved apportering og hva slags signaler vi gir hunden hvis vi hele tiden lokker på den.

For Carmens del er det veldig sjelden noe problem at hun kommer tregt hjem med dummyen. Det som derimot kan være et problem er at hun kommer tregt hjem hvis jeg kaller henne hjem UTEN dummy.

Med dette som bakteppe ble det en liten trening i skogen like ved. Det jeg vet er jo at den beste belønningen for Carmen er å få en ny oppgave. Dermed la jeg ut en dummy uten at hun så det. Så gikk vi videre og jeg gikk ut og kasta en dummy til henne. Hun fikk hente den, og jeg sendte henne på nytt til samme område. Stoppa henne, kalte hjem og sendte henne på den jeg hadde lagt ut i smug. Prøvde altså å ”fortelle” henne at det lønner seg å komme fort hjem, for da får du noe morsomt å gjøre.

Synes dette fungerte fint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar