tirsdag 15. januar 2013

13.01 Vellykka trening!











Det å få til å legge opp en vellykka trening for andre er skikkelig moro, og i dag hadde vi nettopp en sånn type trening.

Tema for dagen var terrengskifte over bekk, og jeg prøvde å legge opp øvelser som lot seg gjennomføre med litt varierende vanskelighetsgrad. Dette sånn at Carmen fikk vanskeligere oppgaver enn de to yngre hundene, som er i startfasen av sin dirigeringstrening.

Jeg begynte med å legge ut noe på toppen av bakken der jeg har sendt Carmen ved et par tidligere anledninger.

Så gikk vi nedover jordet. Jeg fortsatte med Carmen, så hun ikke skulle se at de andre la ut en dummy til hver av hundene ved foten av et tre ved bekken. Vi gjorde noe lignende på ett sted til, og gikk så over brua til den andre siden.

Carmen ble sendt først - på det siste området vi hadde lagt ut. Jeg gikk et stykke unna, opp på jordet og sendte med et ”over”, noe som gikk fint. Så var det å teste ut med de yngre hundene. For dem gjorde vi det sånn at jeg først kasta en markering. Og så ble de sendt på nytt på en dirigering (siden det altså lå dummyer ute der fra før).

Carmen fikk hente en dummy som lå igjen helt til slutt. Da utnytta jeg anledningen til å trene stopp ved bredden av bekken. Og ny kommando med ”over”, - noe som gikk fint.

Det viste seg at vi måtte korte litt inn på avstanden for å få suksess. Bekken utgjorde nemlig, som forventet, et ganske vanskelig terrengskifte. Men, ved litt tilpasning, klarte begge de yngre hundene oppgaven.

Vi fortsatte til det neste stedet vi hadde lagt ut dummyer. Først ble Carmen sendt med litt avstand. Etterpå gikk vi nærmere og de unge hundene fikk prøve seg på en dirigering uten av det var blitt kasta noe først. Dette gikk fint fordi vi gikk så nærme. Og kanskje også fordi de tok med seg kompetansen på å forsere bekken. Denne kompetansen fikk de jo på forrige oppgave, selv om det var på et annet sted langs bekken.

Så la vi igjen et par dummyer til hver på en øy og gikk til den andre siden av jordet. De unge ble sendt fra jordekanten, noe som gikk helt fint. De huska hvor de skulle. Så gjorde vi det litt vanskeligere ved å gå ned en bratt bakke og sende fra bunnen av. Dette ble FOR vanskelig for begge to, - de ble surrende fram og tilbake i vegetasjonsgrensen på toppen av bakken, altså i jordekanten.

Dermed fikk eierne gå opp bakken igjen, peke ut oppgaven, så gå bare et par meter ned i bakken, for så å sende. Og da gikk det fint!

Avslutningsvis på dette stedet sendte jeg Carmen et par ganger fra nede på jorde nummer 2. Hun har jo vært med på akkurat den fremmadsendingen før, så det gikk fint.

Helt til slutt fikk Carmen den vanskelige dirigeringsøvelsen over den brede bekken, opp en bratt bakke og søke i krattet. Altså den oppgaven jeg hadde lagt ut til henne da vi begynte treningen i dag.

Og, i dag, på dummy nummer 2, var det tydelig at hun hadde knekt koden, og visste hvor hun skulle. En fin avslutning på en veldig bra og effektiv treningsøkt.

Ellers taler vel bildene sitt tydelige språk på så flott og gnistrende et vintervær vi har for tiden. I dag var det vel ca 12 blå, men vi lot oss altså ikke stoppe av noen kuldegrader….

Stortrives med å ha så hyggelige treningskompiser like i nærheten. Jeg har vel nevnt det før, men Carmen og jeg er privilegert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar