søndag 6. januar 2013

05.01 Ås er et fint sted!













Andre klager på mengder av snø, mangel på snø (og dermed veldig mørkt), is og skare. Vel, - her på Ås er treningsforholdene for jakt helt ypperlige om dagen. Det er jo tele i bakken, så den er hard og ”renslig” å gå på. Oppå der er det et lag med 2 cm pulversnø. Ikke er det skare, og den isen som ligger, er forholdsvis trygt under snølaget.

Også har jeg jo noen fine treningsområder, da. Det hjelper å ha kollegaer som også er lokale bønder.

Dermed ble det Ås-trening med gjengen i dag.. Og jeg tok dem med til jordet Carmen og jeg var på i går. Det er artig å ha med andre folk til områdene ”mine”, - for de finner ofte andre muligheter enn jeg selv har funnet. Vel, dagens treningsområde er så fint, så det er faktisk bare kreativiteten som setter grenser.

Vi begynte med å legge igjen dummyer i noe kratt oppå en bakketopp. Så gikk vi i en stor bue og fulgte bakkekammen ned bakken og over brua for å komme over til andre siden av bekken. Vi unngikk altså å lage noen spor opp til bakketoppen, og kunne få prøvd oss på å sende hundene over bekken og opp bakken.

Før vi passerte bekken la vi ut nok et område på den andre siden. I tillegg lagde vi et område i noe kratt ved brua der vi kryssa bekken. Og så ble det et fjerde område på en øy.

Først var det å sende henholdsvis på det nærmeste området på den andre siden av bekken og det vi hadde lagt igjen ved brua.

Carmen fikk først gå til området på den andre siden av bekken. Hun begynte med å gå snorrett ut dit jeg pekte. Også skar hun litt av mot venstre langs bekken, sånn at jeg måtte stoppe henne. Jeg tipper at hun kjapt observerte at det var enklere for henne å krysse bekken litt lenger mot venstre. I alle fall lot hun seg greit dirigere til høyre og over bekken.

Også på den lange utsendingen til krattet ved brua funka det fint.

Så var turen kommet til dagens vanskeligste oppgave; - over bekken, opp bakken og inn i krattet på bakketoppen. Dette var det faktisk bare dagens yngste hund som greide med eleganse. På oss andre ble det mye fløyting og styr.

Jeg tenker at sånt har jeg jo trent altfor lite på. Ikke gjort det vanskelig nok. Ikke bygd opp sånne øvelser gradvis og systematisk. Men, det er vel aldri for sent å begynne å gjøre ting bedre….

På andre forsøket løp Carmen til riktig område, selv om det var en litt slalåm linje,

Deretter gjentok vi øvelsen Carmen og jeg holdt på med i går, altså legge igjen på øya for så å gå over jordet, ned en bratt bakke og sende opp bakken. Bare at i dag gikk vi enda lenger ut på det neste jordet, slik at vi fikk litt avstand fra bakken. Det var litt varierende hvor lett det var for hundene å forsere terrengskiftet. For Carmen gikk det greit, hun hadde jo tatt samme turen i går.

Videre var det en som gikk og la ut et nytt område på andre siden av det samme terrengskiftet, men i den øvre delen av jordet. Også prøvde vi på å sende én hund når en annen var på vei hjem. Men, en sånn framgangsmåte KAN jo få litt uønskede konsekvenser hvis den forrige hunden ikke tar rette linjer.

Carmen fikk gå etter en hund som hadde gått litt skjevt ut. I tillegg tok Carmen en skikkelig bue utenom den møtende hunden, dessverre til ”feil” side, så det ble litt styr for å få henne til å gå til riktig sted. Men, det gikk fint etter hvert. Generelt i dag var jeg flink til å ta det ro med handlingen. La Carmen sitte noen sekunder før jeg gav henne neste kommando.

Neste oppgave var at det ble lagt ut to områder, på to øyer uten at hundene fikk se det. Vi gikk nemlig tilbake til den vanskelige oppgaven med å sende hunden over bekken og opp bakken. En måtte hjem tidlig, og fungerte som medhjelper for oss andre ved å skyte et skudd og kaste ut flere dummyer på toppen av bakketoppen.

Dermed fikk Carmen nok et forsøk, og denne gangen gikk det veldig greit å sende henne ut. Dvs vi måtte jo le av henne, da. Hun skulle nemlig IKKE bli våt på tærne, nei, så hun fant seg noen tynne trestammer som lå på tvers av bekken og balanserte og sklei seg over dem. Og det var tydelig vanskeligere å få til dette akrobatstykket på vei hjem med dummyen i munnen.

Dagens siste post var å sende hundene på let etter tennisballer på de to øyene. Carmen fikk gå ganske sent, siden hun har tendens til å ville bytte små apporteringsgjenstander.

Så var treningen over, hundene fikk frislepp på jordene og vi tusla tilbake til parkeringsplassen. 3, 5 time var vi ute. Og hadde en virkelig flott treningsøkt!!

Nå håper jeg bare vinteren holder seg omtrent som nå, så skal vi nok få til mange lignende treninger framover…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar