torsdag 28. juni 2012

22-24.06 Jaktprøver på Sunnmøre







Jeg har hatt enn fantastisk helg på Sunnmøre, med nydelig være og hyggelige folk! Og jeg er mer enn noen gang overbevist om at jeg har en kanon bra hund, som virkelig holder mål. Riktignok fikk vi bare en andrepremie lørdag og en tredjepremie søndag (det var til sammen fire førstepremier i samtlige klasser de to dagene), - MEN, det er fordi den tobente ikke helt holder mål. Nervene mine ødelegger for oss, siden Carmen er så ekstremt var på min sinnsstemning. Det er bare å ta nye tak, saumfare terminlista og håpe ikke løpetida kommer på en stund….

Men, for å begynne på begynnelsen, så starta turen før lunsj på fredag. Utrolig hyggelig å dra av gårde på jentetur til Sunnmøre. Når det er 53 mil én vei er det jo greit å ha selskap i bilen. Vi var altså to damer som tok med våre håpefulle firbente og dro av gårde på jaktprøve på det vakre vestland.

Til tross for dystre værmeldinger tidligere i uka, viste været seg fra sin beste, med sol hele helgen.

Vi bodde på Fjellstova, og det gjorde også en haug med andre som skulle på prøve. Skikkelig sosialt, med andre ord.

Lørdag 23. Juni - Andre premie i AK
Oppmøte kl 08 i dag, etter litt innledende problemer med å finne veien. Ikke så lett når det mangla merker langs grusveien som delte seg et par ganger.

Carmen skulle stille i nest siste par, så jeg fikk anledning til å se litt på de første hundene. Et par timer før jeg antok det ville bli vår tur tok jeg svartfrøkna ut av bilen for å varme opp litt.

Så viste det seg at det gikk raskere enn antatt med hundene foran oss, så vi hadde akkurat passe med tid til oppvarmingen. Prøveområdet lå nede på et myr/engområde, sånn at vi hadde ganske god utsikt fra venteplassen.

Jeg varma opp med å gå fot, fot og mer fot. Og Carmen var kledelig lav og oppmerksom da vi skulle inn på prøva.

Prøveopplegget var to og to hunder på linja, med en liten walk up, hvor det ble fyrt av noen skudd uten kast eller apportering. Så fikk hund nummer 1 en dobbeltmarkering. Litt mer fot og hund nummer 2 fikk en dobbeltmarkering.

Deretter ble det kasta en dobbeltmarkering og hver hund skulle hente én hver, og så en ny dobbeltmarkering hvor de skulle hente én hver - dommeren gav beskjed om hvilken apport som skulle først inn. Hundene fikk hente den først kasta hver sin gang.

Deretter fikk den ene hunden sin dirigeringsoppgave - som gikk bakover i den retningen vi hadde kommet fra.

Så var det et feltsøk i skogen på den andre siden av myra, - hundene henta to hver. Deretter kom dirigeringsoppgaven for den andre hunden - en oppgave som var atskillig vanskeligere enn den første dirigeringen. Retningen var nemlig nærmere feltet, og kombinert med vinden var det tydelig at hunder som fikk denne oppgaven ble trukket mot feltet..

Helt til slutt fikk hundene hver sin dobbeltmarkering - den ene på blankt vann og den andre blant noen steiner.

Da det ble min og makkerens tur til å vente på tur til å komme inn, ble vi stående en stund, siden dommere og medhjelpere tok litt spisepause. Makkeren min kommenterte at en ikke akkurat ble mindre nervøs av å stå og vente. Men, jeg var helt i min egen verden. Jeg stod og så på den fantastisk naturen, fjell med snø på, badet i sol. Også tenkte jeg at "alt du ser her er mitt". Og nå skal snart tjenerne mine lage jaktprøve for meg for at jeg skal ha det kult. Det gjelder å komme i rett sinnsstemning. Dermed var Carmen knepp tyst og gikk bra fot da det ble vår tur.

Stor var min overraskelse da hun la ned det første viltet foran føttene mine, og fortsatte prøva gjennom med dårlige avleveringer. Det var vel ca halvparten jeg fikk i hånd.

På dobbeltmarkeringen hvor hun skulle hente begge, fiksa hun oppgaven suverent (altså bortsett fra avleveringen).

Da det ble Carmens tur til å hente den første av to kasta, var jeg flink og tok god tid til å få snudd henne opp riktig, og vente henne ut til hun så i riktig retning. Oppgaven hvor hun skulle hente den sist kasta etter at makkerhunden hadde henta den første, klarte hun også bra.

Hun gjorde et supert søk, også var det altså dirigeringen. Denne viste seg å bli vanskelig og hun var ikke dirigeringslydig, ble trukket mot feltet. I tillegg var det dårlig handla av meg, og det ble litt jobb for å få henne til viltet.

På den siste dobbeltmarkeringen var hun rett ut og hjem på begge apportene, men hun la ned en and noen meter foran meg, rista seg og tok den opp igjen, den siste fikk jeg i hånd.

Dermed ble det en andre premie pga dårlig vilthåndtering og dårlig dirigering. Selvsagt veldig skuffende og overraskende at hun skulle ha så dårlig vilthåndtering. Det er jo ikke likt henne i det hele tatt. Tvert imot har hun alltid hatt enda bedre grep på vilt enn på dummyer.

Etterpå grubla jeg fælt på hva som skjedde. Jeg tror nemlig ikke vilthåndteringen hadde med selve viltet å gjøre, - men mer en ”sak” mellom henne og meg. Dårlige avleveringer avspeiler jo gjerne at forholdet mellom eier og hund ikke er helt som det skal være. Også har jeg lurt litt på om den lille ”boksen” jeg ”pakka henne” inn i før vi gikk inn riktignok gjorde at hun ble lav nok til ikke å pipe og til å gå pent fot, men ble så liten at stresset kom ut på en annen måte. Og at jeg kanskje bør ta med noen enkle apporteringsøvelser også i oppvarmingen.

Tilbake på hytta fikk Carmen en liten kveldstrening med and og kjøttboller i belønning for avlevering. Da avleverte hun selvsagt helt prikkfritt….

To slitne hunder fikk slappe av i hytta mens vi tobente inntok festmiddagen og var med på premieutdelingen. Jamme ble Carmen tredje beste hund i klassen, slått at to Flatter - én med andrepremie og én med førstepremie





Søndag 24. Juni - Tredje premie i AK
På dagens prøve klarte jeg ikke å få til samme gode oppvarming som i går - det var litt usikkerhet rundt hvem som egentlig skulle gå i par, og når det ble min tur. I tillegg var det stekende sol og prøveområdet var midt ute på en myr, uten noen skyggemulighet i nærheten. Dermed var det litt vanskeligere å finne et egna område å varme opp på, siden det fort ble ubehaglige varmt for Carmen.

Så kom det litt brått på at vi skulle inn, og jeg følte meg ikke så kul som i går.

Vi starta også i dag med walk up, men med apportering fra begynnelsen av. Hundene fikk først hver sin dobbeltmarkering, med en liten strekning fot mellom, slik at vi forflytta oss litt mellom de to områdene.

Så var det dobbeltmarkeringer hvor de skulle hente én hver. Og til slutt var det to retningsanviste søk i ca 45 graders vinkel fra hverandre. Hundene skulle hente to hver seg fra hvert av områdene.

Jeg merka med det samme jeg gikk inn at Carmen plukka opp sinnsstemningen min, og ikke var like kul som i går, - det unnslapp henne et lite pip mens vi stod og venta på at makkerhunden skulle hente sin dobbeltmarkering. Siden makkerhunden hang over viltet var det takk for i dag, og Carmen og jeg fikk en liten pause og en ny makker. Jeg benytta anledningen til å gå fot rundt med henne og minne om at en må bevare roen..

Det kom ikke en lyd fra henne resten av prøva, men foten var ikke like bra som i går. Hun holdt seg jo ved bena mine, men var litt for langt fram, og tydelig hetere enn i går.

Carmens første oppgave - dobbeltmarkeringen gikk dessverre dårlig. Hun henta den første greit. Men, da hun skulle hente nummer to, hadde jeg det altfor travelt med utsendingen og hun løp av gårde i litt feil retning, og lette der hun fant den første. Også ble hun helt umulig å styre, og jeg fikk beskjed om å kalle henne hjem.

De to dobbeltmarkeringene hvor hun skulle hente en av dem, klarte hun perfekt, dvs det var en and jeg akkurat ikke fikk i hånd.

Så kom det retningsanviste søket - hunden skulle altså sendes mellom to merkebånd. Jeg grubla litt på hvordan jeg skulle sende henne ut på en sånn oppgave, og endte med å dirigere henne ut med et ”ut og søk”. Hun løp rett ut til riktig område gang etter gang, og fant altså sine fire vilt uten problemer. En fasan på bakken, de andre leverte hun fint.

Så ble det altså en tredjepremie. Ergerlig! Hadde jeg enda tatt meg tid og sendt henne ut riktig, hadde hun nok funnet fuglen ganske så kjapt.

Og vilthåndteringen var altså betraktelig bedre enn i går, selv om det fortsatt var uvanlig dårlig til henne å være. Så en førstepremie hadde det nok uansett ikke blitt, pga viltbehandlingen.











---
Helt til slutt gikk EK - 11 hunder på linja. Vi tilskuerne fikk være med i linja. Og jammen tok konkurransen tre timer! Dessverre nok en tredje premie til reisefølget Solveig.
Skuffende resultater i helgen, men en veldig trivelig opplevelse å reise til Sunnmøre. Hyggelig selskap både på bilturen og på Fjellstova. I 16-tida startet turen hjemover og litt etter midnatt var vi hjemme igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar