lørdag 16. juni 2012

15.06 Gamle trakter




Carmen og jeg tok en tur til gamle trakter i dag - den fantastisk fine skogen og den grøfta myra i nærheten av der jeg bodde tidligere her på Ås. Helt fantastisk terreng, med lyng, furutrær, stier i sjakkbrett-mønster, og altså en del grøfter.

Aldri for sent å lære noe nytt. Agendaen for tiden er, som jeg har fortalt tidligere, å lære frøkna forskjell på "gå" og "over", - det siste betyr at hun skal forsere en hindring (vann, trestamme, grøft eller lign). Agendaen er også å lære henne å finsøke bak seg på min kommando - som er armene i været + søksignal med fløyte. Og for å trene på dette bruker jeg forstyrrelser. En kan formelig SE at hun tenker før hun bestemmer seg for hva hun skal gjøre.

Treningen i dag var mye fot. Jeg la ut søk på et par steder, og prøvde både å gå sammen med henne ut i feltet og å stå igjen på linja. Synes fortsatt hun beveger seg veldig fort i terrenget. Samtidig ser det jo unektelig ut som hun får med seg vitringer. Jeg må antagelig gjemme dummyene enda bedre…. grave dem ned, kanskje…

Fant en fin trestamme på tvers av stien, og brukte den på samme måte som i går - ved å legge ut henholdsvis på bortsiden og på hitsiden av stammen. Så sendte jeg henne ut med ”gå” eller ”over” avhengig av hvor dummyen lå. Hun gjorde stort sett riktig.


Finsøk bakover trente jeg ved å legge ut et par mini-dummyer bak henne i lyngen. Så kasta jeg en tennisball rett ut til hver side. Hun elsker jo tennisballer, så de fungerer som fine forstyrrelser. Dermed var det å løfte armene i været og blåse søkssignal i fløyta. Hun brukte lang tid på å tenke. Særlig andre gangen, etter å ha funnet en liten dummy i lyngen bak, og så ha blitt sidedirigert til tennisball.

Ja, andre gangen grubla hun virkelig. Hun kikke bortover mot den tennisballen hun fortsatt ikke hadde henta. Så på meg, vred hodet litt halvveis bakover. Jeg bare stod helt rolig med armene opp og fortsatte å blåse i fløyta. Skikkelig artig å observere henne. Og til slutt gikk liksom lyst opp og hun snudde seg rundt for å søke fram mini-dummyen.

Satser på at hun lærer aller best av å måtte løse problemet selv, uten å få noe særlig hjelp av meg.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar