fredag 30. juli 2010

30.07 Hemsedal dag 5

Siste kursdag i dag. Vi var på myra og klarte oss akkurat uten regnvær, men med truende mørke skyer.

Også denne dagen var vi sammen med en annen gruppe og gikk på linje. Mye fram og tilbake, vendinger, stopp, uten at det skjedde noe. Så en runde med at førerne fikk hente og til slutt at hundene fikk hente. Instruktørene understreka at det som regel var vending mot venstre som ble riktig for at hunden skal få maksimal sikt mot der det skjer.

Vi etablerte et område ”bak” oss. Så bevega vi oss framover, og hunder som var rolige fikk hente. Vi snudde oss og sendte bakover.

Jeg synes Carmen fungerte fint på linja. Hun ble ikke trykka og lav, og hun ble heller ikke het. På et tidspunkt knalla nabohunden på Carmens markering. Da var jeg veldig fornøyd med at hun lot seg sende ut på nytt og fant dummyen.

Ellers var jeg veldig bevisst på forgående i dag. Har nemlig reflektert over at hun går bedre fot i lett terreng og kommet fram til at det er jeg som skaper litt kaos rundt bena når jeg selv må bevege meg i vanskelig terreng. Det var det med motorikken til den tobente, da…. Dermed blir agendaen å stresse ned selv, selv om det er vanskelig å fote seg.

Vi fikk trent på raske vendinger, siden det av og til ble kasta bak linja. Da er jo poenget å få snudd seg fort rundt, at hunden følger med venstrebenet og har sikt til å markere. Men ikke blir så høy at den knaller.

Carmen var for øvrig mindre opptatt av insekter i dag enn hun var forrige dagen på myra. Bra! Dessuten var hun også denne dagen helt tyst og lugn, noe jeg virkelig setter stort pris på.

Vi droppa å se på noen annen gruppe etter lunsj, men dro tilbake til fred og ro på hytta.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar