mandag 25. februar 2013

23.02 Med lånehund på fellestrening











I dag var jeg så heldig at jeg fikk med meg en lånehund på fellestreningen med gjengen. Lånehunden var jaktgolden Humla som trengte hundevakt.

Som tidligere - spennende å skulle gå med to hunder. Men, tidligere har jeg jo bare prøvd meg på det når jeg har holdt på å ”pusle” for meg selv. Ikke på en seriøs trening.

Den største utfordringen var å klare å gå fot med dem. Både Carmen og Humla er vant til å gå fot uten flere hunder involvert, og begge ville gjerne gå nærmest meg. I tillegg hadde jeg et problem med bruk av kommandoer. For Carmen er ”fot” kommandoen for jaktfot og ”her” betyr gå pent rundt omkring bena mine. For Humla betyr ”fot” appellfot og ”her” betyr jaktfot. Det gjorde det ikke enklere at vi måtte ta oss fram i snø.

Jeg hadde på forhånd fått beskjed om å være nøye med Humla hva gjaldt tendens til lyd eller annet stress, og selvsagt IKKE gi henne noen oppgaver med mindre hun var rolig. For det meste var det tyst på lånefrøkna, så det gikk greit.

Nå var oppgavene litt for vanskelige for henne, sånn at det ble stort sett Carmen som fikk løse dem. Og Humla fikk mye passivitetstrening. Og så fikk hun noen enkle apporter på slutten, som gikk helt fint.

Hundene fikk prøvd seg på både enkle og doble markeringer. Og det kan være vanskelig nok med markeringer ute på et åpent jorde når det er 20 cm snø som dummyen kan forsvinne ned i. Vi kombinerte med sending til et ukjent område.

Stod på linje og én hund fikk en dobbeltmarkering, men måtte vente på at en annen hund først skulle hente en dirigering.

Som så ofte før konstaterte jeg at Carmen er veldig mye bedre på å markere enn meg. Hun var stort sett kjempeflink til å gå rett på apportene, både de ute på jordet og de i skogen.

Vi skifta plass til et smalt jorde og hadde en kaster på hver side, inni skogen. Her ble det skutt og kasta, med skjult nedslag på den ene siden, mer synlig på den andre siden. Hundene måtte bare markere på hørsel på den hvor de ikke så kastet. Og det var i denne tette skogen at en dummy ble sittende fast i et tre - ref et par av bildene for dagens blogginnlegg.

Så fikk hundene prøvd seg på noen fremmadsendinger over det smale jordet, gjennom en stripe vegetasjon, over på neste jorde og til en øy der det var lagt igjen noe. Vanskeligheten bestod selvsagt i at det er naturlig for hundene å dra til siden på vei over et jorde. Dessuten hadde vi jo kasta apporter inn i skogen på begge sider.

Vi avslutta med at alle fikk noen lange fremmadsendinger.

De to frøknene gul og svart var slitne etter dagen, og la seg til å sove i biabedden begge to - skikkelig søte var de!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar