onsdag 13. februar 2013

11.02 Mengdetrening på fremmede folk


 
Bildene er tatt av Kari Hansen

Ja, det er jo utstillingstreningsdag på mandag. Tror hovedkonklusjonen etter dagens trening er at Carmen har en fortsatt stigende kurve hva gjelder de tekniske delene av utstillingskompetansen. MEN, at det ikke går sånn forover med hennes toleranse over fremmede som vil ta i henne, som jeg hadde håpet å få ut av dette.

Hun fikk pølse som belønning i dag, og jeg var imponert over hvor superflink hun var til å stå stille og faktisk også logre. Hun så ut som en ganske så ”proff” utstillingshund til tider, faktisk! Ja, altså hva gjaldt oppførselen, da, selvsagt, - ikke utseende!

Jeg fikk hjelp av instruktøren, så han viste meg på Carmen hvordan dommeren kjenner på hunden. Dermed utnytta jeg ofte anledningen mens vi stod og venta i ringen til å gå gjennom Carmen på samme måte som han hadde gjort. Det gikk for øvrig bra når han tok på Carmen, - hun begynner jo å bli vant til ham etter hvert.

Ellers observerer jeg at det tydeligvis er verre for Carmen å bli tatt på ryggen og bena enn at noen vil se på tenna hennes. Antar at hun føler hun ikke har kontroll, når hun liksom ikke kan se folk, at de er bak henne. At det kanskje er lettere så lenge de er ved ansiktet hennes og hun vet akkurat hva de driver med.

Men, så var det dette med helt fremmede, da. I dag var det ekstra mange som ble satt i sving til å gå runden til alle hundene. Dessverre ble ikke det noen suksess i dag. Carmen hadde flere episoder med utagering. Jeg tror det gikk galt fordi hun etter å ha reagert på første ”dommerperson”, liksom tok med seg ubehaget videre for hvert nytt menneske som skulle bort til henne. Og dessverre fikk hun jo suksess med å ”jage bort” de som skulle ta på henne.

De siste som kom bort leverte jeg masse pølsebiter til, sånn at de bare kunne gi henne godbitene, uten egentlig å skulle ta så mye på henne.

Tenker sånn i etterkant at det nok ble for mye i dag. Og at jeg får være litt flink til å porsjonere disse opplevelsene, sånn at ikke for mange fremmede skal ta på henne neste gang. Og kanskje instruere dem i å begynne litt ”snillere” enn det en vanlig dommer gjør.

Dagens bilder er for øvrig tatt av Kari, mens Carmen var hos henne forrige uke.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar