torsdag 8. april 2010

08.04 Jaktkurs Hos Åse og Heidi 5


Også idag et bilde av Carmen - den helgen jeg henta henne.

Litt guffent vær i dag, og fortsatt litt snø igjen i skogen. Men, ikke verre enn at dagens kurs var flytta vekk fra skoleplassen og inn i skogen. Som vanlig delte vi oss i to grupper. Og i dag var temaet Nærsøk.

Veldig bra, siden jeg så vidt fikk prøvd det på fellestreninga på mandag, og i grunn har grubla litt over hvordan jeg bør legge det opp.

Viktig, viktig - ikke å ”få spring” i bena på den kjappe, lille jaktlabben min. Heidi poengterte at jeg skulle unngå å sende ut hunden, men lære inn med hunden allerede sittende i området den skulle søke av. Viktig å finne et avgrensa lite område (2x2 meter?) i terrenget, sånn at det blir lett både for hunden og for meg å definere det. Grave ned små gjenstander - dummes eller baller.

Hvis hunden bevega seg ut av området - få leda den tilbake uten noen form for korreks. ”Indoktrinere” den på lav nese ved igangsetting av søkssignal. Forsøke også å vise med håndsignal til side for hunden for å angi retning. En kan også sette hunden bak området og lære inn å søke mot fører.

Carmen fikk prøvd seg både i en kvisthaug og i høyt gress inntil noen små graner. Heidi hadde virkelig gravd ned dummyen, så Carmen måtte lete skikkelig etter den siste. Og da ble hun litt frustrert, så hun tok seg noen byks ut av området, og måtte ledes tilbake. Da hun til slutt fant den siste, ble hun eksplosivt glad. Tydelig at hun opplevde mestringsfølelse.

Ellers ble jeg påminna om å utnytte anledningen når hunden skal sitte og vente på signal med å begynne med et stoppsignal. Det blir jo å shape inn det hunden allerede gjør - sitter og tar kontakt.

Mens vi venta på hverandre trente vi utsending med vending høyre og venstre, sånn som vi lærte sist. Fikk også gått en del fot, og trent på møtesituasjoner på stien. Jeg hadde Carmen for det meste løs, og det fungerte kjempefint!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar