mandag 9. mars 2015

07.03 Carmens lørdag




















Selv om lørdag er Carmens treningsdag, har jammen Petra klart å ”snike” seg til en liten bit av den hun også.

Vi begynte med ”småstjerne-trening” i dag før elitehundene. Veldig lugnt - vi bare gikk fot rundt omkring på jordet. Etter en halvtime med fot, sitt og bli og pauser tok jeg med Petra bort i en skogkant for å la henne få litt apporteringsøvelser.

Vi trente fremmadsending og jeg var i ferd med å skulle ta imot dummyen da en enorm hund plutselig var like ved Petra. Trodde jeg skulle få hjerteinfarkt, eieren var ikke å se. Jeg daska til den over snuta med dummyen og like etterpå dukka eieren opp.

Petra så for øvrig ikke ut til å la seg skremme av den enorme hunden (sikkert 3x så stor som henne). Og eieren fikk den etter hvert kobla.

Må innrømme at jeg lurte litt på hva som ville kunne ha skjedd om det hadde vært Carmen jeg hadde med meg. Veldig bra at Petra er så sosialt trygg som hun er!

Petra i bilen og Carmens tur til trening. Som sist i dette flotte landskapet la vi opp til rette linjer. I tillegg hadde vi nærsøk, - dvs skjøt inn et lite område med startpistol. Så skulle vi sende hunden til området og holde den der. Medhjelper kasta ut dummy, etter hvert, når hunden hadde lett en stund.

Huff, på denne oppgaven var Carmen ulydig og jeg var sløv. Da er det fint med gode treningskompiser som setter en på plass. Så, ved neste forsøk var det bare å beine ut i terrenget når Carmen ikke straks stoppa på fløyte.

Etter treningen ble det skogtur med de minste igjen. Petra hadde oppvartning av de to yngste hannene - Monsen og Rudy. Synes hun klarte seg fint. Hun kom løpende til med hvis de ble for pågående.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar