onsdag 24. april 2013

23.04 Bytur








Sånn omtrent en natts søvn denne natta, - ikke verst.

I dag dro vi av gårde på tur til Oslo. Jeg hadde nemlig en ettermiddagstreningsavtale, sånn at endelig stakkars Carmen skulle få noen opplevelser.

Benytta anledningen til å få introdusert Petra for noe av storbyens virvar, og fant ut at vi fikk begynne med Aker Brygge. Siden Petra har vist litt redsel for toget på Ås, utsetter vi trikk og T-bane til hun er blitt tryggere på toget.

Jeg parkerte bilen i P-hus på Aker brygge og vi begav oss opp i folkehavet. Det ble selvsagt mye bæring, siden hun er så liten. Så stoppa jeg av og til og lot henne gå selv i selen sin.

Og nei, jeg hadde IKKE med Carmen, hun fikk ligge i bilen. Én ting er at det hadde blitt mye å holde orden på med to hunder. MEN den aller viktigste begrunnelsen for ikke å ha med Carmen var at Petra må lære seg å takle alle slike ting på egen hånd uten støtte av Carmen. Dessuten har dessverre Carmen noen sosiale brister som gjør at hun f. eks. kan reagere på barn. Og DET ønsker jeg jo absolutt ikke at Petra skal observere i ung alder.

Tror det hun syntes var skumlest var måkene. Skjønner henne godt. De måkene var så store at de så ut til å kunne apportere henne! (Ellers tok jeg meg selv i å gå og artsbestemme måkene, tenkte ”hettemåke, gråmåke…. det er en hann, det er en hunn, den er jaktbar, den er ikke jaktbar”… litt yrkesnevrose av det jegerprøvekurset, kanskje……).

Selvsagt var det masse folk ute som passerte oss på alle kanter. Mange smil og nikk fikk jeg, og noen tok også kontakt og kommenterte hvor fin Petra var. Og trygge Petra hilste mer enn gjerne på folk som tok kontakt.

Det virka egentlig som det hun likte minst med det hele var at det faktisk var kaldt. Selv om det var den varmeste dagen så langt, med 15 varmegrader blåste det ganske så mye, særlig der ved sjøen.

Dette var altså Petras første møte med sjø, båter og måker. Selvsagt første gang hun er et sted med SÅ mange mennesker også, men akkurat det med folk ser jo ikke ut til å affisere henne så mye.

Dette ble som sagt bare en liten smakebit på bylivet, vi skal nok flere ganger til Oslo, og etter hvert utvide repertoaret på hva hun introduseres for.

Med en sliten Petra i bilen gikk ferden til treningskompisen. Der fikk Carmen og Ronja boltre seg i den store hagen. Godt å se svartfrøkna få lange ut, hoppe og sprette og leke med en annen hund til tunga hang som slips på dem begge to. Dette fortjente du, Carmen!

Vi tok en times jakttreningsøkt på et friområdet som grenser til hagen deres, altså mens lille Petra som i bilen i skyggen. Å, det var godt med litt apportering igjen. Joda, Carmen er vel litt rusten, men det har blitt lite trening i det siste. Det kuleste i dag var at de fikk hoppe gjerde. Og det forlagte vi at de skulle gjøre like ved en åpning i gjerdet hvor de altså KUNNE velge å løpe gjennom. Vi avslutta ellers treningen med å gjøre det litt heftig for dem. Lagde en ”drive”, altså at vi kasta mange dummyer, og hæppa og klappa, men hundene fikk ikke hente noe.

Noen påminnelser om at det var forbudt å løpe gjennom åpningen måtte begge få, men jeg syntes de var kjempeflinke til å hoppe!

Petra fikk så nyte godt av den store hagen, hun måtte jo ut noen ganger i fm at hun fikk kveldsmaten sin.

Så sjarmerte hun hele husholdet inne ved å sitte som en liten gullklump på fanget mitt og liksom bare observere det hele. Uten en lyd, uten noe mas, og uten å sovne. Hun fikk også sitte på tenåringenes fang etter at vi hadde spist middag.

Veldig hyggelig å bli invitert på trening og middag, og få vist fram Rampegullet! De skjønte nok hvorfor jeg er så veldig fornøyd med lille Petra…. !

----










Disse siste bildene tok Kari da jeg var på besøk med begge valpene på søndag. Synes Petra her et herlig uttrykk på sidebildene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar