mandag 22. april 2013

21.04 Søsterbesøk hele dagen


















I går kveld fikk jeg satt opp bur på kjøkkenet, - det passa akkurat i åpningen under benken. Ingen planer om å sperre Petra inne foreløpig, vi tar det på frivillig basis sånn i starten.

I løpet av natta var hun flere runder inni buret og sov, og det lover jo bra. For øvrig måtte vi ut et par ganger i natt også, men jeg synes hun sov roligere i de periodene hun sov, og dermed sov jeg bedre også.

Tidlig på morgenen ankom Taiga for å være hos meg hele dagen, siden ”matte” skulle på kurs med den andre hunden sin. De to søstrene fikk rase rundt i hagen og deretter herje litt inne, og etter en time var det slutt på strikkmotoren og de sovna i hundebalja.

Formiddagen fortsatte med veksling mellom å være ute i hagen og være inne. Det var ganske kaldt ute tross 9 grader og sol, siden det var en sur vind. Så, det var liksom ikke fristende å slå seg til ute, noe vi jo ellers kunne ha gjort.

Carmen fikk for øvrig være i fred bak kompostgrind-”gjerdet” i stua og kunne følge valpegalskapen uten å bli plaga av den.









Tidlig på ettermiddagen gikk turen sørover til Sarpsborg. Jeg hadde en avtale om fotografering av fine valper. Valpene fikk tusle rundt på et fint jorde i sola og vi fotografene prøvde å få noen blinkskudd. Dette var så slitsomt for de søte små at begge to sovna i sola og knapt lot seg vekke igjen. Dermed ble det lagt i bilen (som stod i skyggen) og fikk sove en times tid mens de fire voksne hundene fikk en tur i skogen. Tilbake til bilen kunne jeg konstatere at vi vekket valpene i deres dypeste søvn. Deilig at de slapper så godt av i bilburet!






Ferden gikk videre til broren min og de tre tantebarna. Det var veldig stat for små både tobente og firebente. Selvsagt måtte jeg minne om noen regler for håndtering av valpene. Absolutt ikke løfte dem, bare ha dem i fanget når en selv sitter på bakken eller i en stol. Absolutt ikke kaste noe, vifte eller ”erte” dem med noen gjenstander. Ikke kommandere, f. eks. sitt, for de kan ingen kommandoer foreløpig. Gå veldig forsiktig med dem, ikke springe.

Så fikk de tobente utdelt noen godbiter og kunne trene kontakt - få valpen til å sitte foran og gi godbit som belønning. Dette funka bra og alle var fornøyd.

Hjemme igjen ble det kveldsmat til de søte små, før eieren til Taiga kom og hentet henne.

Joda, klart det var slitsomt å ha to valper en hel dag, men veldig hyggelig også.





 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar