fredag 24. august 2012

20.08 Apporteringsforberedende valpekurs kveld 1


 



Tid for høstens valpekurs. Veldig moro at når vi setter opp apporteringsforberedende valpekurs, og får SÅ mange påmeldte! Faktisk var kurset fulltegna før sommeren, og tydeligvis et populært tilbud på Stikka. Med enda litt mer interesse nå på høsten er vi altså oppe i 11 deltagere (7 Flatter, 3 Labradorer og en Chess) og en observatør (Golden) - fordelt på to instruktører.

Og dagens illustrasjonsfoto - ja, det er altså skrytebilde, siden jeg nå er offisielt godkjent av NKK som trinn 1 instruktør. Veldig greit å ha papirene på plass før kurset vårt starta.

Første kursdag hadde vi kun teori, og hadde satt opp tre timer til dette. Jeg hadde jobba ganske mange timer i løpet av sommeren med å lage en power point presentasjon, og var spent på om jeg skulle klare å holde på folks oppmerksomhet en hel kveld. Hvor mye ville de ha å spørre om? Hadde jeg laget for mye? For lite?

Vi begynte med en presentasjonsrunde og folk fikk si litt om hva slags forventninger de hadde til kurset, og hva de ønsket å få ut av det. Noen er jegere og ønsker å kunne ta med hunden på jakt. Andre ønsker seg en artig aktivitet sammen med hunden sin. Så har vi også folk som sikter mot konkurranse. En fin blanding, altså.

Etter presentasjonsrunden gikk vi gjennom kursprogrammet for disse ni kveldene vi skal holde på. Og fortsatte med å være litt innom hundens kroppsspråk, belønning og ikke minst roller og relasjon.

Jeg leste opp Birgittas blogginnlegg om relasjonen mellom eier og hund - ”fot er en relasjon, - ikke en posisjon”. Så fikk de med seg en utskrift av dette blogginnlegget hjem.

Avslutningsvis brukte jeg litt tid på å fortelle om hva slags jaktaktiviteter vi har i avdeling Østfold og ellers i landet.

Hadde en følelse av at vi hadde brukt passe mye tid og hatt passe med pauser. Monica organiserte kaker og kaffe, så servering fikk de også.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar