onsdag 8. august 2012

04.08 AK Fyn - 3. premie





Vår femte jaktprøve i Danmark. Jeg kjenner flere folk for hver gang. I dag traff jeg igjen både dommeren som dømte oss på Sunnmøre (han konkurrerte med hunden sin) og to av instruktørene fra årets Hemsedalskurs, samt en norsk dame jeg ble kjent med i Hemsedal i fjor.

Danskene har sin stil på jaktprøve. Folk er tidlig på plass, og har med sammenleggbare stoler og bord, og lager rene ”campingen” utenfor den enkeltes bil. Og så skal det spises, før jaktprøven altså har begynt. Og selvsagt skal det spises lunsj (”morgenmad”) også.

Og alle hilser på alle. Har ikke tall på alle de, for meg helt ukjente dansker, som kom og håndhilste på meg og sa ”god morgen”.

Carmen og jeg var i tolvte par, eller noe sånt, så det tok sin tid før vi skulle i ilden, mye venting, altså. Heldigvis hadde vi stort sett opphold til vi hadde gjennomført prøven.

Jeg grubla litt på ”strategien” i dag. Hadde jo så veldig god erfaring i Danmark sist, med å gå mye bestemt fot med Carmen som oppvarming. Så prøvde jeg det samme på Sunnmøre, og da la hun viltet et par meter foran føttene mine.

Etterpå lurte jeg på om jeg ”pakka henne inn i en for liten boks”. Så, i dag tenkte jeg at jeg skulle prøve en kombinasjon av å gå fot og å skryte masse av henne og kose masse med henne.

Jeg beholdt roen i oppvarmingen, men når jeg skulle inn på prøva kom den velkjente engstelsen fram og gjorde meg helt skranglete. Noe Carmen plukka opp umiddelbart, og ble VELDIG urolig av. Hadde store problemer med å få henne til å gå ordentlig fot, og ikke minst med å forholde seg rolig rundt føttene mine. Hun hadde ikke før satt seg før hun spratt opp igjen og ville av sted i en eller annen retning.

Dagens prøve var prega av laaaaange fotetapper, noe som ikke akkurat var gunstig ift Carmens og min sinnsstemning. Og jo mer urolig fotgåing det ble, jo mer urolig ble hun rundt føttene i passivitet, også.

Vi begynte med en dobbeltmarkering i veldig spiss vinkel. Den første spikra hun, jeg var flink til å vente med å sende til hun så helt i riktig retning. Men, så ble det vanskeligere på nummer to, der klarte jeg vel ikke helt å vente til hun fokuserte riktig, heller. Hun virra lenge rundt der hun hadde funnet den første. Jeg lot henne holde på, ville vente i det lengste med å styre henne, siden jeg vet at danskene helst vil se selvstendig markeringsarbeid.

(Dvs nå viste det seg at det visstnok var helt greit å handle hunden på markeringer også, og folk fikk fortsatt førstepremie. Ikke alltid lett å vite hva dommeren ønsker, eller hvor mye en skal tro på de tipsene en får….)

Da hun til slutt stoppa opp og kikka på meg, viste jeg håndtegn til venstre, og da fant hun viltet med én gang. Bra avleveringer på begge.
På dirigeringsoppgaven fikk vi den vanskeligste av de to mulige. Den gikk skikkelig på skrå i terrenget, over et terrengskifte i form av noe vegetasjon midt på jordet. Dessuten var det jo mye vitring i området, både av hunder som hadde sprunget rundt og når hun kom for langt til høyre, også av den første dirigeringen.

Joda, hun løp ikke langt nok rett ut, og skar over mot høyre. Jeg måtte stoppe henne to-tre ganger, og sende mot venstre. Men, hun var i hvert fall stopplydig og fant viltet, også denne gangen med bra avlevering.

Neste oppgave var en enkel fremmadsending på kanin, - dette var tydeligvis for at de skulle se at hunden ville apportere kanin. Dessverre slapp Carmen kaninen akkurat foran føttene mine, og dette hadde med viltet å gjøre, ikke et avleveringsproblem. Litt stor og tung apport, altså.

Feltsøket var Carmens beste øvelse i dag. Hun var kjapp og effektiv, og brød seg overhodet ikke om den andre hunden. Henta ender og duer veldig fint.

Prøva ble avslutta med en enkelmarkering på vann, - også her fin avlevering uten risting.

Men, altså pga generell uro rundt fot og dårlig fotgåing, i tillegg til omstendelige markering på den siste i dobbeltmarkeringen og omstendelig dirigering fikk vi en andre premie - igjen!

Dommer-kritikken:
Fri ved fot: Skal gå bedre fri ved fot
Ro på post: Uro
Skuddfasthet: OK
Markeringsevne: Dobbeltmarkering
1) Bringer i fin stil
2) Søker - hjelpes, dirigeres til fuglen
Dirigerbarhet: Vi får fuglen hjem. Viser ulydighet.
Vannarbeid: OK
Viltbehandling: God
Søk: Områdesøk - slipper kaninen ved avlevering
Selvstendig søk - God viltfinner
Hovedinntrykk: En del prøvefeil i dag. God fart. Samarbeidet bør være bedre

Dommeren sa en del om at jeg måtte lære hunden fri ved fot og ro rundt fot. Joda, - greit nok. Det frustrerende er jo at jeg vet hun kan det, bare hun ikke smittes av min uro. Ellers hadde i grunn dommeren veldig mange kritiske bemerkninger, og det var ikke alt jeg var enig i, for en gangs skyld.

Skjønner at jeg må ”ta fram” Dronning Kleopatra i morgen!

På vei i bilen fra Fyn til Nord-Jylland hadde jeg mange tanker i hodet om Carmen og meg - og de forutsetninger vi har rent mentalt for å få til dette her. Vet jo at jeg har noen utfordringer som andre ikke har, og som gjør det ekstra vanskelig for meg å være hundefører.

Framme på Hals Strand Camping viste det seg at jeg fikk akkurat samme hytta som da jeg var der for ett år siden. Artig!

Etter litt skriving på bloggen ble det en tidlig kveld. - Med håp om å fikse en førstepremie dagen etter….

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar