søndag 19. august 2012

16.08 Herlige treningskompiser!


















Jeg er virkelig heldig som har et par venninner i gangavstand som til alt overmål har retrievere med masse jaktlyst! Ikke nødvendig å dra så langt, altså for å få til fine fellestreninger. Dessuten er det supert å kjenne en hyggelig grunneier som også driver med retrieverjakt, - nå også med et nyslått jorde. Og i tillegg hadde vi med en gjest på trening i dag - og var altså til sammen fem ekvipasjer.

Og FOR et fantastisk sensommervær. T-skjorte-vær!

Jeg hadde tatt med meg diverse ”stæsj” og vi rakk vel faktisk ikke å bruke alt sammen i løpet av fire timene vi holdt på.

Vi begynte med at de andre gikk på linje, mens jeg gikk foran med startpistol og kasta. Eierne fikk hente, og alle hundene fikk trene på å gå fot. Carmen gikk riktig så pent ved siden av meg selv om jeg altså både skjøt og kasta.

Så fant vi oss et sted i skogkanten der vi tenkte det skulle være lett for hundene å markere og etablerte et område. Skudd og kast til samme stedet og bytta på hvem som sendte hund. Det virka som det var litt vanskelig for de ferske hundene. Selv om dummyen landa like ved kanten av åkeren. Carmen klarte seg bra på markeringene.

Etter hvert la vi ut skjulte på det samme stedet og sendte. Vi introduserte forstyrrelser av varierende grad avhengig av hundene. Carmen fikk en i ganske spiss vinkel. Det funka fint å seende henne på ”gå”. Og etterpå snu seg å sende henne på markeringen på ”Car”. Jeg så at hun huska markeringen.

Deretter var turen kommet til å bruke launcheren og jeg begynte å skyte. Prøvde å treffe en øy ute på jordet. Dette var litt vanskelig for de ferske hundene på de første markeringene, så Carmen fikk være ”picking up” hund.

Da det ble Carmens tur fikk hun prøvd seg til øya. Og hun fikk også noen skudd til et nytt område. Ved en anledning knalla nabohunden, og løp ganske langt utover. Carmen ble usikker og stoppa og jeg kalte hjem og skrøt masse av henne. Hun takler sånt mye bedre nå enn da hun var yngre. Og jeg takler det mye bedre også, - synes ikke synd på henne. Så fikk jeg prøvd å sende henne på dirigering, og hun var fin å styre.

En liten viltøkt, der Carmen ikke imponerte så veldig. Synes hun har vært mer spontan på vilt tidligere enn hun har vært nå i det siste. Men, vi avslutta med en fin markering på kråke som kom perfekt i hånd.

En kjempefin ettermiddag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar