lørdag 30. april 2011

30.04 Knallbra!





























































































Så var dagen kommet - debuten i AK. Carmens innsats kan oppsummeres i at det rett og slett ble for mye for henne i dag.

Dagens opplegg var Walk up; - 4 hunder på linje oppover et jorde med skog på begge sider. Så ble det kasta og lagt ut duer - altså markeringer og dirigeringer. Strengt tatt ikke noe vanskelig opplegg. Vanskeligheten bestod i det ”trøkket” det ble på linja. Og dette ble for mye for Carmen. På tross av at vi har trent på lignende opplegg, er og blir det annerledes på prøve sammenlignet med trening. Ukjente hunder, en litt nervøs fører osv.

Carmens første (og eneste LOVLIGE) apport fortalte meg at hun var het i topplokket. Hun tygde på dua! Knakk den ikke, men hadde altså en rufsete vilthåndtering - noe som er helt ulikt henne! Det neste som skjedde var at hun knalla så det sang på naboførerens ”vær så god”. Hm. Må si jeg tenkte på Birgittas øvelse på kurset med at hundene gikk på hennes kommando.

Ellers kom det hele så overraskende på meg at jeg reagerte altfor sent. Er jo ikke vant til at Carmen knaller. Dermed var det selvsagt takk for i dag og på med kobbel. Men, siden hun ikke var til sjenanse for noen, fikk vi lov å fortsette å gå i linja. Og det var jo bra trening, så fikk vi sett hele prøva og Carmen fikk trent på å slappe av. Hun hadde for øvrig ingen senere ”knallforsøk i kobbel”.

Også jeg som på forhånd i hvert fall visste én ting jeg ikke var redd for - knalling!! Derfor forsikra jeg meg heller ikke med et ”bli” i det nabohunden løp, og det fikk jeg jo angre på!

Resten av prøveopplegget etter walk-upen var to områdesøk. Det gikk folk og skjøt og kasta i hvert sitt område - en bratt knaus og en skog. Så ble hunder sendt samtidig i de to forskjellige områdene. Dessverre fikk jo ikke Carmen prøvd seg på denne oppgaven. I tillegg var det en enkel fremmadsending som de fleste løste greit.

Vel, - Carmen var i hvert fall ikke alene om å nulle. Det var faktisk 8 av 17 som mulla i AK i dag og kun 2 som fikk førstepremie. Stort grattis til Jannike Gurijordet med sin Golden Spike som fikk 1 med HP på AK i dag!!

Sikkert unødvendig å fortelle at Carmen sov som en stein resten av dagen.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar