mandag 10. januar 2011

10.01 Hjelpeinstruktør på valpekurs 1


Dermed var jeg i gang - med den praktiske delen av instruktør trinn 1 utdanningen. Jeg skal altså ta utdanning denne våren - 3 helger med teorikurs, med oppgaver underveis og eksamen til slutt. Jeg var først påmeldt dette kurset hos Moss og omegn hundeklubb, men der ble det avlyst pga for lite interesser. Dermed ble det Stovner hundeklubb isteden.

I tillegg skal jeg gå som hjelpeinstruktør “minst 20 timer” - altså for å få godkjenning som instruktør. Disse timene skal jeg få ta på to forskjellige kurs på Antrozoologisenteret. Oppstart på det første kurset var i kveld - et valpekurs med 5 deltagere.

Første kvelden var det bare teori, og de eneste som hadde med seg hund var de med en Pomeranien valp. Noe så lite og søtt - og veldig stille og flink der den satt på fanget til eierne. De andre deltagende hundene er en Boxer-blanding, en Rotweiler, en Shiba og en Irish Glen of Imaal terrier. Både førstegangshundeeiere og folk med lang erfaring på å trene hund var representert.

Line gjennomgikk teorien denne kvelden. Etter å ha presentert senteret gikk hun gjennom den “moderne” tilnærmingen til dette med lederskap. Hun definerte en god leder som en som er til å stole på, en som er trygg på seg selv, en som står for det en har sagt, en som tar initiativ, en som “beskytter” sine, en som har klare grenser og en som ikke misbruker sin makt fysisk eller psykisk.

Videre snakka hun om hverdagslydighet, aktivisering, lek og hundens utviklingsstadier. Og også miljøtrening og innlæring.

Det var interessant og lærerikt å sitte å være tilhører til en dyktig foredragsholder.

---------------

Jeg ble sittende og tenke en del på dette med sosialisering, og valpens viktigste sosialiseringsperiode, fra valpen er 7-12 uker. Hva gjorde jeg og Carmen i disse ukene?

Litt gøy å “bla tilbake” i loggen fra den tiden. Første uka var vi på familiehytta ved sjøen, og Carmen fikk oppleve vannkanten og flytebrygge. Siden hun ikke var helt god i magen, og også fikk blærekatarr, ble det også noen turer til veterinærkontor. Bytrening fikk hun også, siden jeg måtte noen ærend på apotek og i butikker. Besøk på hytta hadde vi av både voksne og barn, og da kunne jeg observere at hun var ganske sky ovenfor fremmede mennesker. Carmen fikk også hilst på både hester og tamfugler den første uka. Dessuten var vi på overnattingsbesøk med St hans feiring hos ei venninne - og huset fullt av gjester.

Etter en uke var det jobbstart for meg, og Carmen fikk være med og ligge i bilburet, med noen pauser ut i løpet av dagen. Vi tok også turen til UMB og hun ble introdusert for forskjellige husdyr; - geiter, kuer og hester. Hun fikk også hilse på små barn ved noen anledninger, både fremmede og barn av ei venninne, kattemøte ble det også. Sine første svømmetak tok Carmen denne andre uka hos meg. Ellers fikk hun stifte bekjentskap med lyden av T-bane og av tog. Så var det tur til skytebane og høre på skudd. Og vi var på overnattingsbesøk med masse folk, barn og en annen hund.

Den tredje uka var vi av gårde som observatør på kurs hos Gunilla Wedeen, Flere ukjente folk og hunder og overnatting på et fremmed sted. Og vi var med som observatør på NLM. Nok et fremmed sted å overnatte på, og drøssevis med fremmede hunder og folk.

Fjerde uka med Carmen fikk hun også hilse på barna til ei venninne av meg, og hundene hennes, og i begynnelsen av den femte uka var vi på Oslo-tur. På Osloturen fikk Carmen kjøre både trikk og T-bane, og observere livet på Aker brygge og i Frognerparken.

Nå som jeg har sett litt tilbake på alt hun fikk oppleve disse første ukene ser det jo ut som jeg tok henne med i alle de “rette” situasjonene, - bymiljø, barn og dyr. Likevel tenker jeg at jeg skulle gjort enda mer av det, for at hun skulle blitt enda tryggere, kanskje særlig på små barn. Jeg registrerte jo helt fra starten av at hun var mye mer sky ovenfor fremmede mennesker enn noen annen hund jeg har hatt.

Med neste valp skal jeg prøve å få til enda mer “påfyll” av små barn. Finne noen hundevante 2åringer, hadde vært ideelt.

---

For øvrig fikk Carmen være med inn på senteret og lå i bur i et rom hvor instruktørens hund gikk løs. Det gikk kjempefint - de to hundene holdt fred og ro de par timene kurset varte.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar