lørdag 25. mars 2023

24.03 Clara er 10 uker og veier 7,2 kg og har tatt første tur i heis






ER DET NØDVENDIG Å MILJØTRENE EN MENTALT STERK VALP?
Hunder er jo så forskjellige, også når det gjelder hvor mentalt sterke de er, hvor mye redsler de har og hvor lett det er for dem å takle fremmede mennesker og fremmed miljø.

Da Carmen kom i hus for snart 14 år siden, var det mitt første møte med en redd valp. Hun var trygg på døde ting, altså biler, tog, husholdningsmaskiner og gressklippere. Men, mennesker og dyr var det verre med. Så, jeg tok henne med rundt, i butikker der det var lov med hunder, på jernbanestasjonen for å se folk gå på og av tog osv. Neste valp, Petra, var så åpenbart trygg på «alt» at jeg nok forsømte meg litt. Og fikk et par ubehagelige overraskelser.

Første gang Petra var med på hotell, gikk jeg med største selvfølge mot heisen, og den 4-5 måneder gamle valpen bråstoppa og nekta plent å gå inn i heisen. På den tiden jobba jeg på kontor i Ås – med heis. Det ble mange, mange runder med heisen, til hun ble overbevist om at det grodde pølsebiter opp av gulvet, og hun til slutt ble supertrygg på heiser.

Den andre store feilen jeg gjorde var å ikke introdusere henne gradvis til tog. Uten å tenke meg nok om gikk jeg tur langs jernbaneskinnene, og da det første toget kom, fikk hun helt panikk. Det krevde mange turer i skogen i nærheten av jernbanen og veldig gradvis nærmere jernbanelinjene før hun til slutt var helt trygg på passerende tog.

Så, ja, det er så absolutt nødvendig å trene på ulike miljøer tidlig. Dermed fikk Clara, 10 uker sitt første møte med heis i dag, - på kjøpesenteret i sentrum på Ås. Først tok vi heis mens hun fikk sitte på armen. Så fikk hun sitte på gulvet – hele tiden med godbiter. Og deretter fikk hun gå selv, både inn i og ut av heisen. Det hele gikk uten noen problemer,

------

Hva vi ellers har gjort i dag. På formiddagen hadde jeg 2-3 timer på hjemmekontor, og Clara var stort sett flink til å sove i senga si.

Hva vi ellers har gjort i dag. Ja, nok en gang var det en regntung dag, og da er det ikke så lett å være ute så lenge av gangen. Jeg har jo fått låne noen små «valpeklær», men det eneste som er smått nok er genseren, og den er ikke akkurat vanntett. Dermed kan ikke Clara være ute så lenge av gangen. Ettermiddagsturen gikk til et hogstfelt i nærheten. Skuffende mye snø igjen. Jeg tok først en tur med Clara, og så en treningsøkt med Joy. Joy og jeg øver på skjulte på kort avstand – dirigering og stopp.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar