torsdag 23. mars 2023

23.03 Å være eller ikke være valp

 






LA VALP VÆRE VALP
De av dere som følger meg, har sikkert fått med dere at jeg misliker sterkt bruk av begreper i diskusjoner uten å definere dem. Her er ett av de jeg misliker aller mest å bruke uten å definere: «La valpen være valp!». I denne oppfordringen ligger en anklage om at den en diskuterer med gjør noe galt, noe helt fryktelig. En lar ikke valpen være seg selv. Hva er det da en lar valpen være? Et menneske? En katt? En mobiltelefon?

Det jeg tror folk ofte mener er at en behandler valpen som om den skulle vært en voksen hund. En fratar valpen barndommen, på en måte. Men, innholdsmessig er vi jo akkurat like langt, hvis vi altså skal diskutere eller veilede. For akkurat HVA er det som skiller en valp fra en voksen hund og som gjør at vi må la den være som den er?! Det er først når vi definerer DET at dette utsagnet om å la valp være valp blir til noe nytte.

Søvn
Ok, la oss prøve. En valp trenger mye mer søvn enn en voksen hund, og mindre «aktivisering» (ja, der er nok et begrep å definere, men det får bli en annen gang). Dette betyr at vi lar valpen være valp ved å sørge for at den får sove mye. Dette høres kanskje enkelt ut, men det er stor forskjell på valper. Og ikke alle sover «av seg selv» like naturlig. Likevel, her gjelder det å gjøre en innsats.

Jeg jobber, som dere vet, med døgnrytme. Er bevisst på at formiddagen, fra etter frokost i 8-tida, til lunsj i 12-tida skal være et sove-pass. Siden jeg er sikker på at det er lettere å sovne hvis en ligger i en hundeseng enn om en raser rundt med lekene sine eller prøver å egle seg inn på den voksne hunden, så fjerner jeg fristelser. Tar bort leker og stenger den voksne hunden ute fra valpens område. Hvis valpen likevel suser rundt, legger jeg henne i fanget og venter med å legge henne i senga til hun er blitt helt rolig/sovner i fanget mitt. Rett og slett hjelper henne til å slappe av.

Videre bruker jeg bilburet bevisst. Hun har blitt ganske god på å slappe av og sove der. Så, da kan jeg etter en liten tur med valpen, legge henne «til soving» i bilburet mens jeg tar ut Joy.

Så prøver jeg å få til at vi sover 7-8 timers natt, og dette har så langt gått kjempefint. Clara våkner først etter litt over 6 timer og kan også sove videre etter en tur ute.

Konsentrasjonsevne
En valp har mye mindre konsentrasjonsevne enn en voksen hund. Derfor må vi være nøye med å trene veldig kort tid av gangen, og heller legge inn mange og korte økter i løpet av en dag. Jeg teller rett og slett. Nå for tiden trener jeg på at Clara skal sitte pent foran meg. Vi tar fem repetisjoner, en liten pause med kos og fri, så nye fem repetisjoner, nytt friminutt og så fem avsluttende repetisjoner. Dette tar ikke mange minuttene, og så går det en stund til vi prøver neste gang.

Det er viktig ikke å falle for fristelsen til å trene «enda en gang» og dessuten være observant på signaler som viser at valpen har fått nok, er trøtt osv. Valpen får være valp ved kun å måtte konsentrere seg en kort tid av gangen.

Lavere krav
En liten valp kan nesten ingen ting og skal selvsagt ikke kunne det heller. Så, åpenbart tilpasser jeg mine forventninger til hva den skal få til – nettopp til at det er en valp og ingen voksen hund. Kriteriene er mye lavere enn for en voksen hund. Jeg er kjempefornøyd med at lille Clara klarer å sitte stille i to sekunder foran meg og ta kontakt. Hun får lov å være valp ved å gjøre øvelsen på sitt nivå.

HVA DET IKKE BETYR Å VÆRE VALP HOS MEG
Slippe å gå i bånd
Noen har det sånn at en valp får lov til å være valp ved ikke å gå i bånd til den er x antall måneder. Sånn kan en selvsagt ha det hvis en bor så øde til og har så stor eiendom at valpen har mer enn stort nok område å ferdes på ved bare å suse rundt på tomta. OG en ikke er belemra med at noen setter krav til at hunder skal gå i bånd (slik de som bor i en by må forholde seg til). Vel, så øde bor ikke jeg. Jeg protesterer på at å få lov til å være valp skal defineres som å gå uten bånd.

En sånn framgangsmåte, altså et krav om en båndløs valpetid, ville for meg betydd at jeg ikke kunne ha en valp. Jeg bor i et tett boligområde hvor det er et krav for å få lov å ha hund at den alltid skal være i bånd. Det er 50-60 meter fra leiligheten min til parkeringsplassen med bilen. Enten må jeg bære valpen, eller den må faktisk gå i sele (jeg bruker sele i starten, før valpen har lært å gå i kobbel). Min egen tomt er akkurat rundt leiligheten – ca. 100 kvadratmeter. Altså en altfor liten «eiendom» til at dette er stort nok i månedsvis for en valp. Jeg tar dermed valpen i bilen og kjører til skogen.

Slippe husregler
Det er ikke «fri barneoppdragelse» hos meg. Siden hundene bor med meg i leiligheten, og ikke i kennel, må de faktisk lære å oppføre seg innendørs. Det betyr at det er en del ting det er forbudt å gjøre, enten en er valp eller voksen. F.eks. er det ikke lov å bjeffe, bite i stykker ting (ja, kompostgrinder til tross, enkelte deler av inventaret er jo tilgjengelig) eller rase rundt som en gal. En del av det å få være valp innebærer at det er lov med barnslig «galskap», og det får den selvsagt lov å leve ut på de mange, mange gangene i løpet av dagen vi er ute. Valpen får lov å rase rundt utendørs - i hagen eller i skogen, men ikke inni leiligheten min.

Slippe trening
Ja, dette begrepet «trening» har jeg skrevet om tidligere. I dag, tenkte jeg å gå nærmere inn på den type trening som er mer «jaktrelatert». Noen oppfatter at nettopp den form for trening skal en vente med til valpen er kanskje 6-7-8 måneder gammel. Fram til da får valpen lov å være valp ved at den altså ikke «blir utsatt» for noe jaktlig opplæring. Det skal visstnok stresse valpen å utsettes for jaktlig opplæring/trening for tidlig.

Her tror jeg nok en gang det er et poeng å stoppe opp og se på hva slags innhold en legger i de ulike momentene i jaktlig trening. Akkurat hvordan er det en gjør når en trener for eksempel fot? Bare for å forklare hva jeg mener, tar jeg et ekstremt eksempel for å sette det på spissen. Hvis en tenker seg at fot-treningen består i å ta valpen i bånd og med rykk i kobbelet bryskt forlange at den skal underkaste seg og gå underdanig på vår venstre side, så er jeg helt enig i at det vil være vanvidd å utsette en 2-3 måneder gammel valp for noe sånt. (For meg ville det være det ikke vært aktuelt uansett alder på hunden.)

MEN, hvis fot-treningen består i å venne valpen til at å være ved mitt venstre ben er det beste stedet i verden. Der vanker ros, kos og godbiter, så der lønner det seg å være. Det lønner seg å sitte der lugn og uten stress. Det lønner seg å flytte med enten den tobente tar et skritt fram, til siden eller bakover, og denne treningen foregår noen få minutter av gangen. Det lønner seg å oppsøke den venstre foten når vi er ute på skogtur. Det lønner seg å holde rette posisjonen, selv om det skulle være forstyrrelser. Ja, da tenker jeg at dette er da virkelig ikke en stressende opplæring. Jeg tror ikke det er stressende å institusjonalisere en plassering ved mitt venstre ben så tidlig at valpen «ikke vet om noe annet». Tvert imot.

BARNEHAGE KONTRA GRUNNSKOLE
Jeg tenker på valpetida litt sånn som japanerne tenker på barnehagen (ja, jeg er jo oppvokst i Japan og har med meg litt fremmedkulturell bagasje). Barnehagen er til for å skape gode vaner, få opplæring i den tye kompetanse en trenger for å lære noe. Den type kompetanse en trenger år en begynner på skolen. Sitte stille, høre etter, vente på tur osv.

Det er en god forberedelse til målretta jakttrening at en valp har lært lugn, ro og tålmodighet, og klarer å håndtere en belønning uten å gå bananas. At valpen trives med å være i fotposisjon, er trygg på å sitte stille og forstår basic fløytesignaler. At valpen er vant med at vi stryker og tar på den, at den har fått en god relasjon med eier basert på samarbeid, trygghet og respekt. Alle disse tingene er gode forberedelser til jakttreningen.

Istedenfor brått å få en brysk tilrettevisning om hvor fot er ved 7 måneders alder, kan den fot-trente valpen kjenne igjen den trygge fot-posisjonen når vu kommer til apporteringstreningen. Bare for å fortsette å bruke det tidligere eksempelet.

---


Hva har vi gjort i dag? Formiddagen ble litt annerledes enn vanlig, siden den tobente måtte til legen og få satt dose 3 av vaksine mot flåttbåren hjernehinnebetennelse. Da måtte jo Clara være med i bilen, så hun fikk trent på å være alene i bilburet i 30-40 minutters tid. Håper forresten dere som leser bloggen sørger for å være TBE-vaksinert (Tick Born Encephalites) hvis dere befinner dere i områder med flått som bærer på denne sykdommen. Nå som jeg er vaksinert tre ganger, behøver jeg ingen ny dose før om tre år.

Det var drittvær og underlag i dag også. Regn og altså fortsatt is og snø. Heldigvis smelter det nå som det er varmegrader og regn, men det er jo mye som skal forsvinne…

Etter felles skogtur med begge hundene (hvor Joy fikk trene litt på sitt og bli mens Clara og jeg gikk litt på avstand og undersøkte nedfallstærer og tuer, fikk Clara være alene i bilen mens jeg trente med Joy. Så gikk turen til dyrebutikken for å handle mer valpefor (vom og hundemat) og tyggeben til Clara. Clara fikk sitte på armen og være med inn i dyrebutikken. Claras første erfaring med shopping!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar