tirsdag 14. mars 2023

14.03 Første natt i nytt hjem

 







































SOVE I SENGA
I mange år med valp har jeg praktisert at valpen får sove i senga med meg. Da sover den bedre enn om den blir overlatt til seg selv i et bur. Med kroppskontakt og varme fra den nye flokken våkner den ikke så lett og kjenner på at den må på do. Dermed sover den tobente bedre også.

Tidligere har jeg kanskje starta en eller to netter på madrass på gulvet, men nå har jeg blitt for gammel til å sove så ubekvemt. Så, nå er valpen i senga fra første natt. Men, det er ikke bare, bare å ha en bitteliten valp oppi min høye dobbeltseng, så for at ikke valpen skal falle ned og skade seg, gjerder jeg inn hele senga med kompostgrinder. Det er litt av et syn, men fungerer kjempefint. På gulvet ved den eneste «utgangen» på dette «sengeburet» legger jeg en biabed med dyne, sånn at valpen lander mykt hvis den finner veien ut av senga.

Flokken gikk til ro litt før midnatt og lille Clara sovna straks i halsgropa mi, uten en eneste lyd eller akrobatikk. På et eller annet tidspunkt våkna jeg og oppdaga at Clara ikke var der, hun hadde kommet seg ned i «buffer-biabedden» og prøvde å komme opp i senga igjen. Tilbake i halsgropa sov hun videre til hun ble urolig i 03.30-tida. En liten tissetur i hagen og hun sov til kl. 07.

Dagen i dag har handlet litt om å komme i gang med gode vaner. Prøve å få til ro i foringssituasjoner, og være borte et par minutter fra stua.

På ettermiddagen tok vi oss en skogtur. Først var begge med, så fikk Clara vente litt i bilen, mens Joy fikk noen apporter. Det satte Clara høylytt ikke pris på. Men, så fort Joy kom inn i buret ble det helt tyst.

Sola varma litt på ettermiddagen, så Clara fikk vært ute i hagen og på terrassen. Hun har kommet fint i gang med å tisse ute, selv om det også har vært et par ulykker inne.

------
Hva trener en på med en liten valp? Jeg har inntrykk av at det er «politisk korrekt» å si at en ikke trener på noe som helst. Nei, en skal bare bygge relasjon med den lille valpen. Allerede her blir diskusjonen vanskelig – fordi en ikke avklarer/definerer begreper. Når jeg snakker om «trening», så tenker jeg på ALT jeg gjør sammen med valpen alle dens våkne timer. Jeg snakker overhodet ikke om jakttrening, lydighetsøvelser eller en haug med kommandoer. Men, denne valpen som kommer i hus trenger jo tross alt å lære seg husordensregler og gode vaner. Så jeg starter med trening omtrent med det samme.

Og hva mener en så med relasjon? Relasjon beskrives ofte som forhold, forbindelse eller sammenheng. Relasjonsmodellen til Kenth Svartberg beskriver tre hovedroller i vår omgang med hunden – Trygghet, Samarbeid og Bestemmende. Jeg kan ikke se noen motsetning mellom å jobbe med husordensregler/gode vaner og samtidig utvikle trygghet, samarbeid og respekt for mine beslutninger.

RO VED MÅLTIDER

Jeg utnytter situasjonen ifm. måltoder til å trene valpen på at det lønner seg å være rolig. Den som hopper og spretter og klatrer på meg får ikke mat, rett og slett. Derfor får hundene lære seg hos meg at det er lurt å legge seg under kjøkkenbenken og holde seg helt i ro for at det skal vanke servering. Med en liten valp, som skal ha mat fire ganger om dagen, prøver jeg alternativt å få til å sette ned matskåla når den ligger og sover – altså når den ikke har noen forventninger i det hele tatt. Dette siste er mest aktuelt på de to måltidene den voksne hunden ikke får noe. Og det funker unektelig best hvis den voksne er utestengt fra dette måltidet.
 
Så får jeg se hva slags annen trening jeg kan bruke måltidene til etter hvert. Innkalling er jo et alternativ, og et annet er fot-posisjon. Men, foreløpig, før valpen kan noe som helst, belønner jeg sinnsstemning.

HJEMME ALENE

Den første treningen mine valper får på å bli forlatt, er at jeg går på do eller i boden/vaskerommet. Jeg orker ikke at valpen skal følge etter meg overalt. Dessuten bruker jeg nettopp dette med å gå til en annen del av leiligheten helt bevisst som første trinn i en øvelse på å bli forlatt. Og lære at jeg straks kommer tilbake. Jeg går IKKE tilbake hvis valpen hyler/piper eller klatrer på kompostgrinda som skiller stue-kjøkkendelen der valpen får være fra resten av leiligheten.

Det pleier ikke å gå så lang tid, før valpen lærer seg at det den må gjøre for at jeg skal komme tilbake er å være helt tyst og forholde seg rolig.
--
Vi trener på mye annet også, men dette får bli dagens tanker 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar