fredag 16. mai 2014

14.05 Trening med både Carmen og Petra








Ja, så gjorde jeg endelig alvor av planene - å trene Petra og Carmen på samme skogtur. Så langt har jeg jo vært livredd for å utsette Petra for at Carmen skulle få noen oppgaver mens hun observerte det.

Men, nå tenkte jeg at unghunden kunne være klar for det. Dermed tok jeg med meg sekken med dummyer og vilt, begge hundene og begav meg ut i et skog-myr-område.

Bant Carmen til et tre med Jervehiet sitt og tok med Petra ut i terrenget. Som sist fant jeg to områder som jeg kasta dummyer til - begge deler over bekken, sånn at vi fikk et terrengskifte. Og med skjulte nedslag - i noe buskas.

Vi gikk også en del fot innimellom apporteringen.

Petra fikk sitte bundet til treet mens Carmen fikk noen enkle dirigeringsoppgaver (som jeg hadde lagt ut da jeg gikk med Petra). Petra var helt tyst, men fulgte helt klart veldig med på hva som skjedde ute i skogen. Det som er interessant er jo om det vil gå greit å venne henne til at Carmen får jobbe litt, sånn at Petra i større grad kan slappe av når det ikke er hennes tur.

Så var det tid for litt vilt-trening med to forskjellige typer ender. Og tenk, det gikk helt fint. Riktignok litt problemer med opptaket, men det har hun jo også på dummyer. Det var i hvert fall ikke noe tendens verken til å spise viltet eller til å stikke av med det.

Petra fikk slippe løs mens Carmen satt bundet, og jeg trente stopp på løs hund. Har bestemt meg for å fortsette med stopp-trening uten noen som helst apportering, og jobbe med å få større avstander. Utfordringen er at Petra på lang avstand gjerne kommer hjemover istedenfor å stoppe. Men, siden hun stopper fint på litt nærmere hold, mener jeg at hun forstår signalet. Derfor løp jeg ut og korrigerte henne - tok henne tilbake til der hun var da jeg blåste og satte henne ned.

Til slutt fikk Petra trene på sidedirigering - mot høyre, selvsagt, det er jo DET som er “hjemmeleksen”.

Veldig fornøyd med dagens trenging. Og en stor lettelse at det ser ut til å være mulig å spare litt tid på å kunne ta med begge hundene sammen ut i skogen.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar