torsdag 18. august 2011

12.08 Kontaktperson for jaktprøva



Ikke alle dager er fulle av apporteringstrening. I dag fikk ikke Carmen annet enn en sykkeltur, faktisk.

Det er litt hektiske for den tobente nå om dagen, siden vi nærmer oss påmeldingsfristen for jaktprøven i Østfold, og undertegnede er kontaktperson. I år har vi vært så heldige at vi har fått hjelp fra avdeling Agder, og fått bruke en elektronisk påmeldingsside de har utviklet. Takket være dette verktøyet har jeg i år sluppet å sitte til langt på natt, kveld etter kveld med påmeldingslister og kataloger.

I tillegg har vi laget en veldig nøyaktig ”annonse”, med beskrivelse av diverse rundt jaktprøven på jaktsiden til avdeling Østfold. Blant annet med forklaring om hvordan en melder seg på.

MEN, det som likevel er tankevekkende er hvor mange som IKKE har fått med seg at påmeldingen gjøres elektronisk. Jeg har fått haugevis med epost fra folk som prøver å melde seg på på ”gamlemåten”, fordi de ikke har fått med seg at vi gjør det annerledes i år enn i fjor.

Etter litt fundering har jeg kommet fram til forklaringen. Det er jo sånn at de fleste avdelinger i Retrieverklubben bruker epost med vedlagt utfylt skjema som påmeldingsmåte til jaktprøver. Dette siden vi dessverre ikke har noe sentralt elektronisk fungerende system for dette (i motsetning til når det gjelder lydighet og utstilling). Dessuten er det ikke alle avdelinger som i det hele tatt har noen som helst informasjon om jaktprøven sin på hjemmesiden.


Dermed tenker jeg at folks utgangspunkt når de ønsker å melde på jaktprøve er at de (tror de) vet hvordan de skal gjøre det. Videre at det ikke finnes noen egen informasjon om prøven noe sted bortsett fra i Terminlista til NKK. Dermed sjekker de ikke avdeling Østfolds hjemmeside.

Hva med terminlista, da? Ja, der står jo adressen til nettstedet en skal melde på til! MEN, det er ingen aktiv link (det klarte visst ikke medarbeideren i NKK å få til). Det som derimot ER en aktiv link er e-postadressen min. Dermed virker det som mange er fornøyd når de finner link til e-postadressen til en kontaktperson, og faktisk ikke leser at det står påmelding til ”nettadressen”.

Altså, - når en ikke lurer på noe, stiller en ikke spørsmål, fordi en tror en vet svaret. En som mener å ha svaret, søker ikke informasjon. Dermed må den informasjonen vi MÅ nå ut med, ligge veldig lett synlig i terminlista. Greit nok, - da vet vi at vi skal være nøyere med layouten på Terminlista neste år, - så kan vi spare enda litt mer tid på arbeidet med å besvare spørsmål og ta imot påmeldinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar