lørdag 28. august 2010

28.08 På befaring i prøveområdet

Lille Ebba fikk spesialtransport i husses sekk.


Carmen i et kjempesprang ut i vannet (ja, det er dårlig bildekvalitet; - det var ikke akkurat vær til å ta bilder i...)

-----

Det nærmer seg vår egen jaktprøve i avdelingen, og størstedelen av jaktkomiteen var på befaring i prøveområdet i dag.

Dermed fikk vi oppleve noe som i hvert fall for meg var helt nytt i Østfold: HAGL - i august. Dæven døtte, unnskyld uttrykket, men det er jo bare helt utrolig. Det begynte med pøsregn, torden hørte vi også i det fjerne. Og akkurat i det jeg rakk å tenke at dette må være de største regndråpene jeg har sett, så gikk det altså opp for meg at det faktisk var hagl.

Vel, det ble en del gåing i dag, mellom områder for å finne ut av hvor vi skal ha de forskjellige klassene. Og vi var ganske fornøyd med hva vi fikk planlagt.

Så ble det litt hundetrening på slutten. Jeg hadde planen klar: Heidis ”opplegg” for å lære hunden å gå over vann hvis man trener alene uten kaster eller båt. Hun beskrev dette i tre trinn på kurset:

Sette hunden igjen, kaste dummier bak den, gå rundt og kalle hjem. Så sende hunde over der den kom fra.
Sette hunden igjen, selv gå over på andre siden og kaste/legge. Gå tilbake og sende hunden over.
Gå sammen med hunden rundt. Legge igjen, så sende over.

Da jeg skulle prøve dette med Carmen viste det seg at det aller vanskeligste var sitt og bli delen. Carmen ville IKKE være igjen på andre siden. Og det var litt kronglete terreng, så jeg brukte tid på å komme rundt. Hm.. Etter litt ”kåling” fikk vi det til på et vis.

Andre runde tok jeg henne med meg rundt og la igjen 4 stk. Tilbake og sendte henne over. Hun hadde først en tur langsmed, på samme sted som hun kom hjem i første runde. Men, så, liksom fatta hun poenget med å gå direkte ut. Og på slutten var hun helt klokkeren, direkte ut i et kjempesprang i vannet. Og direkte hjem.

Så måtte jeg repetere litt dette med ikke å riste i dag, men jeg er fornøyd, for jeg har knekt koden på det. Og tør å utfordre skjebnen ved å gå litt lenger unna vannkanten.

På slutten ble det kasta et par markeringer for Carmen uti høyt siv. Et spennende prosjekt siden dummyen helt klart hadde vært tapt om hun ikke hadde funnet den. Men, lille fine hunden min fant begge to!

Ellers ble det mye trening på å gå pent i bånd og gå fot i dag. Suveren treningsøkt - takk til ”kollegaer” i komiteen for en fin dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar