onsdag 11. august 2010

11.08 Siste rektruttlagsamling


Når en har hund er været ingen hindring. Jeg hadde aldri fått vært så mye ute i regnvær som jeg er uten denne hobbyen. Og i dag, ja, i dag regna det ”katter og bikkjer” i timevis. Men, vi lot oss altså ikke stoppe av det, og la iver nordøstover nok en gang - til Nes skistadion og rekruttlagsamling. Den siste av fem.

Vel. Vi begynte med litt linjetrening, sånn jeg er vant med at Trond gjør det. Tennisballer og dummes hit og dit, som førerne måtte markere og til dels hente. Av og til sendte vi hund. Vi fikk testa ut de tobentes markeringsevne. Helt klart noe som undertegnede, og også de andre, trenger å øve opp….!

Litt sitt og bli på linje. Carmen klarte seg stort sett bra, men hadde én episode hvor det ble for skummelt med de andre hundene nært innpå, og hun kom tuslende.

Så var turen kommet for å teste hundens minne og ståpåvilje. Vi gikk i fellesskap ned til vannet og Åse kasta ut en dummy til hver. Så var det å gå tilbake, gjennom tett skog, 50-60 meter. Det ble kasta en markering for en av hundene. Og turen var kommet for å sende hund ned til vannet.

Eh… dette ble visst en for vanskelig oppgave for de fleste. 2 Flater og 1 Toller gjorde omtrent det samme; - løp noen meter ut og skjønte ikke helt hva de skulle. Så var det Lotta sin tur, og hun både huska og skjønte. Løp ut, gjennom skogen og kom tilbake med en dummy.

Carmen da? Hun huska helt klart hva oppgaven var. Løp gjennom skogen og borte var hun. Lenge. Så kom hun fykende tilbake uten dummy. Jeg prøvde en gang til og det samme gjentok seg.

Dermed gikk vi litt nærmere og skjønte hva som hadde vært utfordringen. Dummyene hadde flytta ganske mye på seg - helt over til den andre siden av tjernet. Jeg kan levende forestille meg prinsessens fram-ogtilbake-løping langs bredden. Og hennes store bekymring for å hoppe ut i dette vannet om måtte svømme langt avgården. Jeg mener,. Neglelakken hennes var vel ikke helt tørr, eller noe sånt?

Vel, Åse hjalp hundene med å kaste tennisball ut til dem, når de vel hadde kommet seg ned til vannet. Og da gikk det fint for Carmen å hente.

Til slutt fikk noen av oss i ”oppdrag” å gå over til andre siden av tjernet og sende hundene på et feltsøk for å få henta de siste 4 dummyene. Da det ble Carmens tur sendte jeg henne ut på søk, og hun løp hun ut i sivet. Hun kunne se alle de gjenværende 3 dummyene fra land. Og det så ut som hun testa ut hvor lang hals det gikk an å få uten å bli våt på føttene. Og når jeg prøvde å snakke til henne kom hun for sikker hets skyld løpende hjem.

Hm… Det er jo bare å ta selvkritikk på at jeg sikkert fremstod for usikker på henne. Inn på plass, tydelige tegn, bestemt kommando , med fremadsending, og ikke søk. Da var det rett og ut rett hjem. Det går helt klart an å forlange noen av henne!

Så var det å takke for laget og reise hjem. Litt vemodig at det er slutt. MEN, så gikk det opp for meg at nå har jeg jo en ”AK-hund” - thihi! Dermed kan jeg melde meg på kurs hvor det kreves premiering fra BK. Så kan jeg fortsette med kurs hos Åse og Heidi denne høsten. Så bra!

Som tenkt, så gjort. Hermed er jeg påmeldt småkurs i september.


2 kommentarer:

  1. Nemi takker for tilliten og sier at hun nok hadde husket vannmarkeringen, men ettersom hun lå i bilen, ble det litt vel vanskelig å hente den. Lotta derimot ... hun både husket vannmarkeringen og hentet den. ;-)

    Vi ses på onsdag til nytt kurs. :-)

    SvarSlett