lørdag 21. august 2010

21.08 Nok en førstepremie i BK - på Kongssvinger

Borghild og Alfa i Elite - fikk en andre premie.


Anne Lise og Dandy i BK - ingen premiering idag.

Astrid og Krutt i BK - grattis med førstepremie!



Vi reiste av gårde litt over 06 i dag og var hjemme ca 20 - en lang dag altså.

Og prinsessen klarte det igjen - hun fikk nok en førstepremie i BK, med Johnny Henriksen som dommer.

Helt utrolig, men jeg trakk nummer 1 denne gangen også (av 13 startende hunder). Var ikke så glad for det, kunne godt ha tenkt meg å observert prøveinnholdet en gang eller flere før det ble vår tur.

Kort oppsummert vil jeg si at noe gikk bedre og noe gikk dårligere enn forrige gang.

Prøva begynte med en veeeeldig lang fri ved foten. Dvs det var bare de to første ekvipasjene som måtte gå så langt fri ved fot; - på de neste korta de ned avstanden med 1/3-½ av lengden.

Carmen og jeg måtte både passere en oppbundet ”picking-up” hund og en haug med tilskuere. Hun gikk helt fint fri ved fot helt ned til dommeren. Så gikk det en markering i retning opp mot tilskuerne, altså der vi hadde kommet fra. Litt leting, men hun kom greit hjem med den.

Neste øvelse var markering på blankt vann. Carmen valgte å gå ut i vannet et annet sted enn hun ble sendt fra. Etterpå har jeg lurt på om jeg skulle ha gitt henne et mer tydelig ”dirigeringssignal” for å få henne til å gå rett ut? På den annen side var det veldig mange hunder som valgte den alternative utgangen som hun gjorde. Det førte dem jo raskere til dummyen, siden de fikk kortere svømmestrekning.

Avleveringen på denne første vannmarkeringen fungerte suverent. Hun spant opp på land og spurta fram til meg. Ingen risting eller slipping - men, pent i hånd. Bra, Carmen!

Dermed var det felt, og dagens lille ”nøtt” hva hundeføring angår. Man lærer vel etter hvert, ikke minst av egne feil. Jeg burde selvsagt ha skjønt at jeg burde vært veldig tydelig på å sende henne i litt mer ”motsatt” retning av der markeringen hadde gått.

For, Carmen løp jo tilbake der hun hadde vært, og det var det mange hunder som gjorde i løpet av dagen. Det hjalp vel ikke akkurat at hun hadde måttet passere så masse folk på veien, heller. Hun syntes for øvrig en av tilskuerne var dritskummel, der hun var ute på ”feltsøket” sitt og måtte buste og si fra litt.

Da var det flott å ha en dommer som var ute etter å bedømme hundens jaktegenskaper, og ikke førerens nybegynnerfeil. Jeg fikk beskjed om å kalle hjem hunden og sende henne i motsatt retning av tilskuerne. Og når Carmen først kom i gang med feltsøket, så gikk det fint. Selv om hun stoppet og spurte om hjelp av og til; - hun var nok preget av den, for henne, litt tøffe starten.

Etter at hun hadde henta tre stk, var det ny markering på land. Så tilbake til feltet og hente en til. Og prøva ble avslutta med en markering på blankt vann. Også denne vannavleveringen gikk fint. Riktignok fikk hun rista seg litt samtidig som hun sprang hjem, men hun leverte fint i hånd.

Som sist var det litt uro rundt foten i ro-situasjoner. Det blir kanskje litt tøft for henne. At det er enklere å ha en oppgave; - gå fot fra A til B. Enn dette med å stå stille og høre på dommers forklaringer, for så å forflytte seg bare litt i en eller annen retning. At hun melder seg litt ut, fordi hun ikke helt skjønner at vi er på jobb hele tiden. Jeg vet ikke. Noe å jobbe med framover.

Når oppgavene kom var hun helt lugn og konsentrert og full av arbeidslyst. Jeg lot henne stå ved siden av meg, forlangte ikke at hun skulle sitte. Vet at det bare hadde blitt mas, med det underlaget av våt myr. Og hun er jo superstødig ift det med knalling, så hun venter fint selv om hun står ved siden av meg.

Opprop på morgenen var kl 08 og premieutdelingen var ferdig nærmere kl 18. + et par timers kjøring hver vei = en lang dag. Men, en veldig fin dag. Skikkelig lærerikt å konkurrere. Det blir noe helt annet enn trening.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar