mandag 28. september 2015

26.09 Nok en andrepremie i EK


Dagens vinnere i BK og EK





















Hadde enda Carmen gått ordentlig fot og ikke hatt den ene (det var faktisk bare én) episoden da hun tok en liten runde bortom medhjelpere i stedet for å sitte rolig fot, - ja, så tror jeg det hadde blitt en førstepremie i dag. (Forresten, - hun måtte vært litt mer dirigeringslydig på den siste oppgaven.) I stedet ble det altså nok en andrepremie. Og, ja, jeg VET at andrepremie i EK er bra, men vi sikter jo høyere...

Samtidig er det sånn at tre av de fem andrepremiene Carmen har fått i EK i de årene vi har konkurrert i klassen, har hun fått i år. Så, jeg aner en sakte forbedring, - sånn som jeg gjorde det siste semesteret i AK, - når hun begynte å ligge på jevnt andrepremie, før hun semesteret etterpå fikk førstepremier...

Ellers har de tre andrepremiene vært for tre forskjellige dommere. Så hvis «bare» roen/foten hadde vært på plass, så hadde hun vært jaktchampion. Men, jeg gir jo ikke opp. Lever i håpet om å oppnå tittelen. selv om det tydeligvis skal skrekkelig mange forsøk til før vi er der.

Roen ved fot i passivitet var altså VELDIG mye bedre i dag enn på lenge, lenge. Noe som sier meg at de siste par ukers tennisballtrening har funka. Hun satt altså veldig mye fint ved siden av meg idag. uten å gresse eller vandre avgårde (med unntak av den ene nevnte gangen). MEN, hun gikk dårlig fot. Ikke sånn at hun stressa foran meg, men mer som hun glemte helt hva vi drev med og bare vandra avgårde på transport-etappene.

Vel, vi gikk to og to på prøva. Det starta med at den ene hunden fikk en dobbeltmarkering og den andre en dirigering. Carmen klarte sine markeringer uten hjelp. På dirigeringen måtte jeg styre litt, men Carmen og jeg klarte denne oppgaven like så godt som makker-ekvipasjen, og de fikk 1EK.

Vi gikk litt videre og hundene fikk hver sin enkeltmarkering. Også denne markeringen løste Carmen uten hjelp. Videre fikk de et retningsanvist søk som hun også løste fint.

Innimellom aktiviteten, mens hun satt passiv og venta på makkerhunden, var Carmen kjempeflink til å sitte i ro, uten å gnage på gress eller miste fokus.

Men, så begynte vi på en lang transportetappe på en sti med sleipe røtter på tvers, nedover bakken ned mot vannet. Og her gikk altså ikke Carmen noe fint fot, dessverre. Det at jeg selv hadde problemer med å gå og vondt i ryggen gjorde ikke saken noe bedre.

Så kom vi ned til søket, og her var det noen glatte, sleipe planker som var lagt ut langs myra. Jeg balanserte på siden, livredd for å gå på de glatte plankene. Også her ble det jo litt styr for å holde Carmen nært meg. Men, vi fikk stabla oss på plass og skulle altså sende på søk. Søket var langt og dypt i skikkelig tresk, - uframkommelig og vått med høy vegetasjon. Ikke mulig å se hunden.

Carmen henta tre stk, men på søket etter den fjerde fant hun ikke noe. For øvrig var den aller første dummyen hun henta en sånn 1 kgs. Jammen glad at vi har fått trent på nettopp det med tungdummy de siste ukene, for denne bar hun helt fint.

For øvrig var det nettopp ifm at vi stod der på kanten av søket at Carmen svima en tur bortom noen medhjelpere som stod på linja.

Vel, vi kom oss opp fra søksområdet, og underveis i transportetappen videre ble det skutt og kasta ut på vann - uten at det var mulig å se kastene.

Framme på ny stamplass skulle den ene hunden sendes ut på en dirigering på vann, og den andre på et retningsanvist søk. Carmen fikk først vanndirigeringen. Den var langt ut, og ikke så veldig langt fra land. Var fornøyd med at jeg klarte å holde Carmen i vannet, at jeg fikk forhindra henne i å gå opp på kand. Hun tok for øvrig delvis landveien hjem igjen.

Til slutt fikk Carmen det retningsanviste søket. Hun henta den ene dummyen greit, men ble litt strev med den andre. Hun ville helst søke i vannet innimellom vannliljene og ikke på land.

Sammenfattende kritikk fra dommer Morten Kielland: «En fin jakthund som viser stor styrke i sitt markeringsarbeid idag. Kunne tidvis ønsket mer distinkt reaksjon på førers signaler. Dette sammen med tidvis noe dårlig fotgående gir dagens premiegrad.»

Æsj! Gå dårlig fot - hva slags amatørtabbe er nå det, på en 6 år gammel hund.... Men, akkurat det med å GÅ fot har jo ikke helt vært problemet i det siste. Snarere det å SITTE fot, altså i passivitet. MEN, gåinga skal vi vel klare å få orden på. Jeg vet i hvert fall både hvordan jeg skal trene og hvordan jeg skal varme opp. Det handler faktisk om å være ganske så bestemt og dominant med Carmen.


Ja, dette var Carmens 24. EK-prøve. Fordelingen er 12 nuller, 7 tredjepremier og 5 andrepremier. Ingen skal si at vi ikke sponser retrieverklubben med startavgifter, i alle fall!


Vi sendte en hilsen til Vibeke (som er syk) og Per Ove som altså ikke fikk vært med på jaktprøven.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar