torsdag 10. september 2015

10.09 Ny runde med dirigeringstrening








Vi fortsatte gjerdestolpe-treningen fra mandag med å lage en ny firkant i dag, - litt større enn sist. Med gårsdagens feil «helomvending» friskt i minne tenkte jeg at denne dagen skulle vi bruke en del tid på å sende hundene rett fram, gjerne med litt forstyrrelse.

Vi begynte med å gå ut firkanten. og sende dem tilbake til hjørnet vi kom fra. Så gikk vi inn i midten og sendte «skjult» til alle hjørnene, altså langs utråkka linjer. Vi stilte oss i et hjørne og sendte til alle de andre hjørnene. Stilte oss også på en av sidelinjene og sendte til hjørner derfra.

På slutten gikk vi ut av firkanten og sendte til de nærmeste to hjørnene, for så å sende til de lengst borte.

Petra klarte seg veldig bra på nesten alt som hadde med retning å gjøre. Hun er flink til rette linjer når jeg peker rett fram. Og stort sett klarte hun å snu 180 grader rundt når jeg ba henne om det. Dessuten er hun fantastisk stopplydig. Egentlig blir det litt bakvendt for meg og Petra når det gjelder det med å bruke «nei» heller enn stoppsignal. Jeg har jo hørt mange instruktører si, og jeg er helt enig, at om hunden gjør noe feil ifm dirigeringstrening, skal en ikke blåse stopp, men korrigere. Sånn at stoppsignalet ikke blir en korrigering, vi vil at de skal ha positive assosiasjoner med det.

Det er bare det, at Petra reagerer dårlig på «nei», da blir det konflikt og trass med det samme, og hun løper bare videre, gjerne etterfulgt av å ikke komme hjem med dummy. Da har vi liksom blitt uvenner, så er løpet kjørt. Blåser jeg derimot stopp, så bråstopper hun. Så kan jeg skryte av henne og kalle hjem fra sitten. Hm. En liten nøtt å finne en måte å korrigere henne på som kan funke.

Avleveringene var veldig bra, og for det aller meste kom hun rett hjem.

Så er det jo ting hun ikke er så god på. Hun hadde veldig mange dårlige opptak i dag, - står og henger over dummyen og ser på meg. Det er selvsagt aller verst på et åpent jorde hvor hun både kan granske dummyen og meg uten noe terreng imellom. Hun hadde også litt ramping innimellom. Stakk av og lette etter dummy ved stolpene. Heldigvis var det stort sett når det var tomt, sånn at hun ikke fikk belønning.

I tillegg til opptaket, så har hun ikke perfekt grep, litt skjevt, noen sigargrep, og noen omtak. I dag trente vi bare med store dummyer. Må kanskje fortsette med det, for med små dummyer kan jo grepet bli enda dårligere.


Vi avslutta for øvrig med noe som for Petra var ganske så nytt. Gå over vitring. Stilte oss sånn at vi hadde to gjerdestolper på linje foran oss og sendte på den nærmeste, sånn at det ble tomt der. Så sendte vi helt ut, altså forbi området de nettopp hadde vært i. Som forventa hang Petra seg opp i området og syntes det var interessant å lete der en stund. Men, hun lot seg etterhvert sende videre ut. På oppgave nr 2 av samme type brukte hun litt kortere tid på å utrede og kom seg kjappere ut til den ytterste stolpen. Dvs, jeg blåste faktisk stopp etter at hun hadde lett litt. Hun adlød perfekt og når jeg da ba henne «gå», så var hun kjempeflink til å snu og løpe helt ut. Perfekt opptak hadde hun også på denne, så da passa det å avslutte treningen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar