lørdag 21. februar 2015

20.02 Is og vår




Ja, med en drøy uke til mars er det ingen tvil om at våren er her. Dagen er neste fire timer lenger enn på det mørkeste, og det er fint mulig å få gått 1,5 times tur med hundene etter jobb, før kveldsmørket er et faktum.

Men, det er også mye is. Hagen min er en enste is-kake. Hver vår observerer jeg det samme. Hos naboene (som ikke bruker hagene sine i det hele tatt i løpet av vinteren) er det grønt og fint så fort snøen smelter. Hos meg er det en trassig kake av is, som spesielt er utholdende der det er skygge.

Dessuten er det gresset som etter hvert stikker opp av isen en helt annen farge enn det som finnes hos naboen. Hos meg ser det tørt og dødt og slitent ut. Vel, alternativet hadde vært ikke å bruke hagen fra snøen kommer til den forsvinner. Og det er jo ikke særlig praktisk. Men, det kan hende jeg skal være litt lur denne våren, og faktisk ikke bruke hagen fra isen går til gresset er blitt litt mer robust, så slipper jeg at alt blir til gjørme og jeg må så plenfrø, sånn som jeg har måttet gjøre tidligere vårer.







Det ble ny tur i beiteområdet i dag, og nå har det smelta enda mer. Så det var både mer bærmark og mer is, men altså mindre snø. Framme på jordet var det tina skikkelig siden i går. Jeg balanserte av gårde på kanten og det var ganske gjørmete.

Petra bada i dag, og det har hun ikke gjort på lenge. Hun som bade så fort hun hadde sjansen, ble liksom litt mindre vann-gal på et tidspunkt. Jeg lurer på om det rett og slett skjedde en endring etter kastreringen.

Litt godt å se henne i ettermiddag der hun svømte rundt nede i grøfta og riktig kosa seg.

Så hører det med til historien at de begge to måtte vaskes og tørkes når jeg var hjemme igjen - litt gjørmete hunder etter dagens tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar