lørdag 14. februar 2015

10.02 Våren nærmer seg



Våren er i sikte, - dagene er vesentlig lysere. Faktisk er dagen nesten 3,5 time lenger enn da det var på det mørkeste, og et par av de timene er på ettermiddagen. Og når sola først går ned i 17-tida og det er sol og klarvær som det er for tiden, så er det rester av dagslys enda lenger.

Og selv jeg som er mørkredd kan fint oppholde meg ute på jordet til nærmere 18.

De siste to dagene har jeg gått ettermiddagstur på jordet. Og det er mer strabasiøst enn det kanskje høres ut. Til dels er det nemlig litt snø å tråkke i, der det ikke er hardtråkka. Dessuten er jordet jeg benytter meg av særdeles kupert, - bakker opp og bakker ned.

Og med to firbente som setter full fart og leker jaktleker med hverandre, så får både den tobente og de firbente greit med trim i løpet av en time eller to vi tilbringer på tur. Vi rekker jo faktisk såpass etter jobb, takket være at det er lyst så lenge.

Mange flotte solnedganger har det vært i det siste også. Og alt dette gjør at våren og sommeren ikke virker så langt unna.

Som vanlig teller jeg ned til første mars. Mars er den første vårmåneden, uansett hva slags snømengder som da finnes. Ikke minst fordi dagslyset alltid er det samme fra år til år. Når vi stiller klokka til sommertid i slutten av mars er ”brått” solnedgang så seint som kl 20! Og dette er bare 6 uker fram i tid. Så, det gjelder å holde ut vinteren noen uker til…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar