tirsdag 30. juni 2015

28.06 Kenneltreff dag 2
















Først rengjøring av hytta og så kurs.

Vi begynte i dag med en øvelse på nærsøk uten at hundene ser føreren. Én og én ekvipasje gikk ut til et gressområde med hunden, la igjen dummy og satte igjen hunden. Så skulle vi gå på avstand til vi var ute av syne for hunden, blåse stopp og så nærsøk. I neste runde sendte vi på en dirigering til samme sted, blåste stopp og søk på antatt sted.

Skal vi blåse stopp før søk eller ikke. Kommer an på hva slags individ en har. Hvor stor fart hunden har. Som det ble sagt i går – en hund som feilaktig går ut av søksområdet skal ikke handels inn igjen, men få beskjed om at det er galt. Ut og plassere hunden på riktig sted.

Vi fortsatte med en walk up med fem oppgaver, to områder som var lagt ut og tre dummyer fra apportkaster. Ganske kjapt mista vi den ene launcher-egget, sånn at det ble fire oppgaver for hver runde.

Dette var bra markeringstrening for oss tobente også – huske to-tre av gangen, og etter hvert som de hadde landa på mange steder gjaldt det jo så klart å huske den siste aktuelle.

Hvordan gikk det så med Carmen? Litt av hvert. Hadde en runde med at hun ikke hørte på anvisningen min, så jeg løp ut og gav beskjed.

Etter lunsj gikk vi over til å trene vann. Her var det dobbeltmarkeringer.

Fikk masse bra ikke-riste-trening på Carmen ifm ventesituasjoner. Det ble snakk om dette med ikke å riste seg i på vei hjem fra vann. Gå langt unna vann, sånn at hundene må løpe langt med våt pels. Ikke så farlig om de rister seg like i nærheten av oss, bare de har løpt langt først. Kan også bruke en belønningsball når det har avlevert, sånn at de umiddelbart løper videre, uten «tid» til å riste seg.

På slutten fikk de to elitehundene i gruppa prøve seg på en fremmadsending på skrå inn i sivet der de tidligere hadde henta markering. Jeg strevde med å få Carmen til å gå på skrå ut i vannet, hun ville prøve å finne en vei som innebar lite svømming.

Så var kursdagen over og nok en gang har jeg fått masse å tenke på. Det er særlig dette med hvordan jeg ønsker å handle som virkelig er en sånn modningsprosess. Etter denne helgen er jeg opptatt av å ta meg bedre tid på utsendingen, også ifm en markering. Trene mer på at Carmen skal følge foten min når jeg står og beveger meg på linja. Reise seg opp, lene seg litt fram når vi markerer. Så litt tilbake og sette seg ned når det er noen andres tur.

Vi hadde en felles avslutning for alle gruppene og kunne takke våre fantastiske oppdrettere Anita og Jörgen for at de står på og følger opp valpekjøperne sine og lager dette fine arrangementet for oss, år etter år.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar