søndag 31. juli 2011

23.07 Andrew Berwick - eller Anders Behring Breivik



Det er ikke mer enn noen måneder siden fedrelandet mitt Japan var i krise - med tsunami og radioaktiv stråling. Og i går skjedde katastrofen i fedrelandet mitt Norge; - først en bombe i Oslo sentrum, så en omfattende nedskyting av unge mennesker på Utøya. Nærmere 200 skadde og drepte. Gjerningsmannen er en høyreekstrem norsk-etnisk mann på 32 år.

Som jeg skrev etter katastrofen i Japan, så blir liksom hundetrening så lite viktig ved sånne anledninger, og jeg føler for å bruke et blogginnlegg til annet enn hund.

Tankene går til de etterlatte og skadde. Og selvsagt funderer en på hva slags monsterkategori gjerningsmannen tilhører. Gjerningsmannens handlinger og ikke minst ”manifest” han har lagt ut på internet, viser både paranoia, stormannsgalskap og psykopati. I det hele tatt en sjuk personlighet!

Vel, denne terroristen og psykopatens feige handlinger bekjempes ikke med hat, men med innsats for å beholde et åpent og fritt samfunn. Og med omtanke og medfølelse for mennesker rundt oss. I det hele tatt det helt motsatte av hva den sjuke gjerningsmannens budskap var.

Til ettertanke: "Bush, 9/11: We're gonna hunt you down. Stoltenberg, 22/7: "Vi vil bekjempe dette med mer demokrati". Det kjennes faktisk godt å være norsk i dag, - jeg er stolt av mange i dette landet akkurat nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar