mandag 18. august 2014

16.08 Heldags hundetrening






Veldig praktisk med en treningsgjeng i geografisk nærhet. 1,5 år gamle unghunder og voksne hunder i startfasen av AK, som det fint går an å ha med ut på samme trening.

I dag var Petra den eneste ungdommen, og noen av oppgavene forenkla jeg litt for henne.

Synes vi var veldig effektive. Vi fant på så mye vi ville gjøre at vi knapt fikk tid til kaffepause. Og så var vi på et nytreska jorde med noen fine øyer og med interessante skogkanter på begge sider.

Vi begynte med markeringer på andre siden av et steingjerde. Så flytta vi oss lenger og lenger unna og etter hvert tvers over en øy og ut på jordet på andre siden. Til slutt skulle altså hunden først over en del av jordet, så krysse øya, over mer jorde, over et område med høyt gress, over steingjerdet og SÅ lete etter dummyen.

Veldig bra for Petra med litt utfordringer!

Gikk ikke så verst med foten i dag, og hadde vel kun én episode med at hun stakk i vei. Og da løp hun mot et område hvor det lå dummyer. Jeg løp etter, men hun var kjappere inn i noe bringebærkratt enn det jeg var og klarte å få tak i dummyen.

Etter hvert sendte vi også blindt til samme område og med ilagt side- og utdirigering. Dette gjorde jeg ved å først ha Petra vendt riktig vei og peke ut retningen for henne før jeg snudde henne med enten siden eller ryggen til området.

Litt varierende erfaring med markeringsevnen i dag. Petra er nok foreløpig avhengig av gode kast og gode referanseområder. Men, hun har i hvert fall begynt å jobbe langt mer selvstendig på markering enn det hun gjorde. Tar lang tid før hun spør om hjelp.

For øvrig hadde vi et område bak oss også, på den andre siden av jordet. Så vi varierte mellom å sende hunden på markering og på dirigering.

Stort sett veldig fornøyd med Petra i dag. Og utrolig flott at det går an å ha henne med på trening i den lokale gjengen. Det gjør det jo enklere å få til å gjennomføre treninger uten å måtte dra så langt.

Etter at de andre hadde dratt, var det tid for å sette Petra i bilen og ta fram Carmen. Som vanlig etter at Petra har blitt trent, var Carmen full av entusiasme og glede etter å ha blitt forlatt i bilen til fordel for den lille gule.

Carmen og jeg trente effektivt på at hun skulle skille ut og sidedirigering i dag. Jeg fant en fin “korridor” på jordet, med øy på den ene siden og skog på den andre. Så hadde jeg lagt ut noen lengst ut mens jeg var ute med Petra, så Carmen fikk begynne med å hende en skjult.

Etter det kasta jeg både inn i skogen på høyre siden og inn i noe høyt gress på venstre side. Og så begynte jeg med utsending og deretter valg av høyre, venstre eller ut, ved å lese forventningene hennes. Sende henne dit hun ikke forventa.

Ikke så lang trening, men veldig bra trening med Carmen.

Godt å komme hjem etter en sånn dag, og ha trent gjennom nyttige ting med begge hundene, og fortsatt ha masse tid igjen av dagen.



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar