lørdag 21. juni 2014

19.06 Unghundtrening







Petra og jeg tok turen litt sørover i dag. Carmen fikk vente inne hos treningskompisen, mens vi altså tok med unghundene på et gjengrodd jorde. Tema var markeringer.

Og, ja, det var vanskelig med den høye vegetasjonen, men, Petra trenger sånn trening. Hvis hun ikke fikk det til, kalte jeg hjem og prøvde på nytt.

Vi prøvde oss også på en liten nærsøksoppgave. Medhjelperen la ut i en kvisthaug før vi kom bort med hunden. Satte den feil i vind og blåste. Her fikk jeg se hvor fort det er gjort å “venne hunden av” med nærsøk. De siste dagers fokus på feltsøk er vel årsaken til at Petra kjapt løp av gårde istedenfor å lete nøye der hun var. Dermed måtte vi gjøre det på nytt. Etterpå kasta vi markeringer på bortsiden av kvisthaugen. Her ble jeg overraska over at Petra markerte såpass bra.

Lagde oss også et område som vi sendte til etter markering, og økte avstanden etter hvert.

På denne oppgaven fikk seg se eksempel på hvor lite det skal til for å forstyrre lille Petra. Treningskompisen la nemlig ut dummy i et område som var litt nærmere oss, men fortsatt i linje. Dette før jeg rakk å fortelle hvilket området jeg hadde valgt. Da Petra etterpå skulle lengt ut, ble det for vanskelig for henne. Hun stoppa og søkte ved det nærmeste området, som jo hadde masse fert.

Vel, da fikk jeg i hvert fall svar på at det ble for vanskelig for Petra.

På slutten fikk Petra prøve seg på en dobbelmarkering - en til hver side. Det gikk fint å sende henne på den sist kasta for så å sende henne på den først kasta. Men, på denne øvelsen falt dummyene i overgangen eng og skog, og såpass åpent at de var lette å se når hunden kom fram.

Etter nærmere to timer, var ungdommene slitne, og vi begav oss på hjemtur.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar