onsdag 15. juli 2009

15.07.09 Passivitet

Ny runde i skogen i dag - med passivitetstrening. Ikke spesielt morsomt, syntes Carmen. Men, det er jo ikke meningen heller. Poenget er at hun skal lære seg å akseptere at det er kjedelig, det skjer ingen verdens ting. Finne av-knappen, veldig viktig kompetanse for en jakthund.
Vi trener inne hver dag, på at hun skal slappe av på ryggen i fanget mitt. Hun får ligge der til hun sovner. Inne trener vi også på at hun skal klare å ligge i balja si mens jeg skriver på PC og i biabedden mens jeg ser på TV. Hun er nærmest aldri i bur på ettermiddagen og kvelden (bortsett fra bilburet, da, når vi er på vei til noe). Dvs hun går rett som det er inn i flyburet sitt, som står i stua. Der står alltid døra åpen og hun velger selv om hun vil legge seg der. Synes det er greit heller å forlange at hun kan være rolig innendørs, uten å være innestengt. Vel og merke fordi det faktisk er mulig på denne valpen. På Betty var jo det uråd å gjennomføre siden hun var så stri og siden min eldre hund Selma gjorde oppdragelsen enda vanskeligere.

På kvelden skjedde det noe rart ute på gressplenen. Jeg har jo lagt merke til de siste dagene at det har ligget kattebæsj, og til dels katte-diaré der. Og i kveld så jeg altså hvem som stod bak dette - en diger svart og hvit langhåra hannkatt. Vi kom rundt hekken og plutselig stod pelsen til Carmen rett opp - og der satt katten. Jeg tenkte at jeg måtte prøve om det gikk bra, og kommanderte Carmen sitt og bli. Så gjorde jeg et byks mot katten og skremte den vekk. Håper jeg imponerte Carmen! Hun ble i hvert fall sittende.

1 kommentar: