tirsdag 7. juli 2009

07.07.09 Jaktprøve Oksenøya








I dag hadde vi bevegelig BK prøve i avdelingen med 6 hunder - 4 av dem svenskeid. Jeg fant ut at å ta med Carmen ut på selve prøveområdet ville bli for heftig og nært skudd, så hun fikk vente i bilen i skyggen. Resultatene av prøven var alt fra 0 til første premie.

Ellers observerer jeg at Carmen er inni en ny fase av utviklingen sin. Hun er som sagt nå i stand til å springe fortere enn meg. Og hun har blitt langt mer utforskende enn hun har vært. Ute i skogen er det et dilemma ”hvordan vi skal bevege oss”. For det første skal jeg jo selvsagt ikke gå langt med henne, samtidig som jeg gjerne vil litt inn i skogen for at hun skal kunne bevege seg helt trygt. Jeg prøver å få til at hun og jeg går samlet, helst at hun holder seg ved bena mine når vi er i bevegelse. Så kan hun få rase rundt når jeg står stille. Er selvsagt ikke streng med henne på dette, for det er hun for liten til å forstå. Men, prøver å være konsekvent med enten å skifte retning eller rett og slett stoppe hvis hun løper av gårde foran meg. Det er tydelig at det med å løpe av gårde er mest interessant å gjøre når hun og jeg er i bevegelse. Stopper jeg opp vil hun helst være der jeg er.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar