søndag 7. september 2014

03.09 Løpetid 3 dager før Unghundmesterskapet!








Da jeg kom hjem fram jobben i dag fant jeg en bloddråpe på gulvet. Ganske riktig, - det var Petra som hadde begynt løpetida. SUKK! 3 dager før Unghundmesterskapet tok altså eventyret slutt for Petras del.

Det er jo bare én sjanse i livet til en hund å få stilt den på unghundmesterskapet. Og der røyk altså den sjansen!

På den andre siden betyr det jo at hun blir ferdig før de siste B-prøvene på høsten, da. Så det finnes mulighet for å bli med på noe, bare ikke på Unghundmesterskapet.

Enda godt at jeg har Carmen i tillegg, så har jeg i hvert fall én hund å konkurrere med.

Vel, i dag var det tilleggsopplegg til den vanlige elitetreningen vi har på onsdager. Det var lagt opp til trening med unghunder i starten. I tillegg til Petra var det tre andre jaktretrievere.

Vi var ute på ei myr ved et myrvann. Så ble det kasta markeringer over på andre siden av vannet. Vi skulle flytte oss lengre og lenger unna.

Jeg kom ikke så langt unna med Petra. Hun syntes det var vanskelig å forstå at dummyen landa på andre siden av vannet, og brukte litt tid på å søke på denne siden av vannet.

Så hadde vi litt diskusjoner om grunnapporten. Jeg gjorde et forsøk med å belønne med kong når hun hadde bra avlevering. Men, i motsetning til her om dagen, da hun lekte veldig heftig og intenst med kongen, ble det liksom ikke noe greie på leken i dag. Likevel ble hun tydeligvis veldig motivert av kongen - til å komme rett hjem.

I neste runde var det altså elitehundene. På tide å legge Petra i bilen og ta fram Carmen. Først markeringer over vann, så en dirigering hver over vann på et annet sted. Og så fikk de hver sin fremmadsending på vilt på land.

Helt til slutt fikk hundene prøvd seg på å hente Canada-gås som veide 5 kg. Carmen klarte å plukke den opp etter litt strev og fikk den med seg hjem, men klarte ikke å komme helt bort til meg med den.

Jammen er det mye som er enkelt med Carmen. Tenker litt på det med alt jeg strever for å få på plass med Petra. Synes Carmen og jeg har en veldig god utvikling for tiden. Det blir Carmen som må redde familiens ære i helgen!



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar