søndag 16. februar 2014

15.02 Dårlig vær, - ingen hindring

 
 



 


FOR et vær denne dagen starta med! Yr hadde meldt regn, men det lava ned med snø.

Jeg tok med meg lillegull og hun fikk vente i bilen mens jeg tok en times tur på jordet for å legge ut områder. Det var nemlig min tur til å ha ansvar for fellestreningen i dag.

Det hadde jo vært fint om jeg kunne kombinert å ha med meg Petra og legge ut områdene, men det blir nok for mye for henne. I hvert fall så mange dummyer som jeg skulle legge ut i dag. Får heller gjøre dette også på en gradvis måte, som alt annet.

Jeg la ut fire områder før jeg henta Petra. Hun fikk først gå pent i bånd et stykke. Syntes hun var mer enn vanlig heftig der hun byksa rundt bena mine, men det viste seg at hun måtte på do.

Vel, vi fortsatte å gå. Innimellom stoppa jeg opp og hun fikk sitte pent og rolig før vi fortsatte. Til slutt roa hun seg ned noen hakk og jeg vurderte at hun var kul nok til å slippes løs. Litt innkalling, sitt og bli og stopp ble det før hun fikk slappe av hjemme mens jeg dro på trening.

Været roa seg noe, så da gjengen på fem ekvipasjer kom oss ut på jordet var det sånn ca opphold, og det begynte ikke regne før vi var ferdig med treningen.

Vi begynte med å stå på linje i en nedoverbakke. Det ble kasta dummy inn i skogen, ned en skråning. Så ble én hund sendt rett fram, ned bakken, over bekken, opp på jordet på den andre siden og til en øy. Neste hund fikk etterpå hente markeringen nede i skogen.
Carmen har jo blitt sendt på denne øye på andre siden av bekken tidligere, så det var vel litt ”juks”, - i alle fall - hun viste utmerket godt hvor hun skulle, og det holdt med et ”gå over” for at hun skulle fikse oppgaven. Markeringen i skogen klarte hun også greit.

Vi la igjen dummyer på jordet der vi hadde stått før vi gikk videre og kryssa bekken via broa.

Neste post på programmet var en drive. Vi delte oss i to grupper, sånn at den ene gjengen gikk og skjøt og kasta i en skråning med vegetasjon, og plukke opp alt vi kasta. De andre stod og observerte, for så å bli sendt langs med skråningen og ned til hjørnet.

Mens de sendte nedover sendte vi andre oppover til et par områder som var lagt ut der. Så bytta vi på.

Carmen ble helt gal av å gå ved siden av meg mens jeg hæppa og skjøt og de andre kasta. Jeg måtte ta henne i bånd til slutt. Hun hoppa og spratt og prøvde å få tak i startpistolen. Du verden!

Å stå stille og tyst på linja mens de andre lagde driven var visst helt ukomplisert.

Utsendingen ned til hjørnet klarte hun veldig fint. Dvs det var litt interessant å observere at det så ut som hun skjønt godt at hun IKKE skulle opp i vegetasjonen der driven hadde vært. Hun oppfatta åpenbart det som en forstyrrelse hun ikke skulle hente fra.

Selv om jeg sendte henne rett mot hjørnet, så holdt hun litt avstand fra driven og løp mer rett fram nedover jordet enn på skrå. Jeg lot henne fortsette, blåste stopp og vinkla til venstre. Noe hun klarte bra.

Oppover jordet til det andre området var verre. Jeg hadde lagt ut to områder. Noen av hundene ble sendt ned i en dump og opp igjen til et par bjørker, noe som så greit ut. Det var naturlig for hundene å løpe ned og opp. Det andre området derimot lå sånn at en rett linje betydde at hundene måtte holde seg ”på kanten” av en skråning. Åpenbart vanskelig. Carmen (og de andre) ville helst følge terrenget og løpe nedover eller oppover. Vel, det ble litt handling her da, for å få det til.

Dermed la vi ut på nytt til samme området og gjentok oppgaven.
Så flytta vi oss på oversiden av driven og sendte gjennom vegetasjonen og over til en øy med pelsdummyer. Det var jo litt spennende om hundene beholdt den rette linjen, siden vi mista dem av syne da de løp ned bakken. Carmen klarte seg faktisk veldig bra og løp rett på.

Vi gikk ned til bekken igjen og skulle nå sende hundene over bekken, gjennom skogen der de hadde hatt markeringen og opp på jordet der vi hadde lagt igjen apporter helt i begynnelsen.

Her var jeg veldig fornøyd med Carmen som forserte bekken der jeg pekte og løp videre. Hun brukte riktignok litt tid i skogen før hun kom seg opp på jordet, men så fant hun dummyen greit.

Vi gikk over bekken og til der vi starta treningen. Det var nemlig blitt lagt igjen dummyer på den andre siden av den øya vi først begynte med. Det er jo da det begynner å bli ordentlig handling, når hunden må høre på oss og gå forbi et område der den forventer det ligger noe.

Synes de andre hundene klarte seg fint. Carmen fikk slippe denne oppgaven, siden jeg fant ut at den fikk ligge til trening med henne dagen etterpå.

Dagen ble avslutta med først sushi i Ås sentrum sammen med et par av treningskompisene. Så fikk Petra trene litt fot og sitt og bli på en skole. Det bøtta ned, så vi holdt oss på et overbygd område.







Nok en herlig lørdag, tross været!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar